Maastrichts ICT-bedrijf dwingt machtige Booking.com op knieën

Print
Maastrichts ICT-bedrijf dwingt machtige Booking.com op knieën

Freek Veldman, oprichter van Mondygo. Afbeelding: Roger Dohmen

Het naar verhouding kleine Maastrichtse ICT-bedrijf Mondygo Travel Technology heeft het machtige Booking.com op de knieën gekregen.

In een conflict over een website die Mondygo voor Booking.com ontwikkelde, heeft het Amsterdamse reisplatform dat in 2016 een nettowinst van 2,4 miljard euro boekte, het onderspit gedolven. De Amsterdamse rechtbank heeft in een kort geding de Maastrichtse onderneming in het gelijk gesteld.

Complete reizen
Mondygo werkt aan een website, eigenlijk een zoekmachine, waar klanten in één keer complete reizen, maar ook losse hotels, vluchten en lokaal vervoer en huurauto’s kunnen vergelijken, combineren en boeken.

Op de site van Mondygo is het nu al mogelijk de goedkoopste vlucht en hotel te zoeken uit meer dan een miljoen accommodaties en honderden vluchten van prijsvechters en lijndiensten. Consumenten die dit alles zelf willen uitzoeken, zijn hier soms uren zoet mee.

Opdracht
In het conflict draait het om de vraag of Booking.com een duidelijke opdracht aan Mondygo heeft verstrekt om een site te ontwikkelen, waar klanten van de Amsterdamse reisgigant zowel hun vlucht als hotel kunnen boeken. Mondygo zou een link naar deze site aan Booking.com ter beschikking stellen. Het reisplatform zou zo de website testen bij bezoekers van de Booking-website door ze de mogelijkheid te bieden naar de proefsite van Mondygo door te klikken. Booking ontkent echter stellig dat hiertoe een overeenkomst is gesloten.

Verzuimd
De rechter gaat in zijn vonnis een stuk mee in de redenering van Booking.com, maar laat zwaar wegen dat het Amsterdamse platform gedurende de ontwikkeling van de site heeft verzuimd Mondygo klip- en-klaar te waarschuwen dat er geen overeenkomst bestond. Daarbij had Booking.com bij Mondygo zonnige verwachtingen gewekt over de toekomst wanneer de testresultaten positief zouden zijn.