Maastricht werkt aan oplossing voor halte FlixBussen

Print
Maastricht werkt aan oplossing voor halte FlixBussen

Afbeelding: Loraine Bodewes

Het succes van de FlixBussen overrompelde Maastricht. De halte die noodgedwongen aan de achterkant van het NS-station verrees, kan de vloed niet aan.

De gemeente Maastricht hoopt de morrende buurtbewoners enigszins tegemoet te komen met een halteplaats iets verderop.

Een definitief akkoord is er nog niet, maar de gemeente laat vast een ontwerp maken voor een grotere, veiligere en beter ingerichte halteplaats voor internationale lange afstand bussen aan de Meerssenerweg.

Razend populair
Het aantal bussen dat er wekelijks mensen oppikt en afzet, is de honderd ruim gepasseerd en de verwachting is dat de groei zal doorgaan. De internationale touringcars die onder de vlag van FlixBus tal van Europese steden aan elkaar knopen met hele lage passagierstarieven zijn razend populair.

Voeg daar andere aanbieders als de KLM-bus naar Schiphol bij en het plaatje is compleet. Voor die bussen zijn nu drie plekken gereserveerd aan de achterzijde van het NS-station. Veel te weinig, waardoor vaak touringcars op de openbare weg halt houden, met onveilige situaties voor het verkeer als gevolg.

Geluidsoverlast
Bewoners tegenover de halte klagen over geluidsoverlast van de bussen, maar ook van passagiers die bij nacht en ontij worden opgepikt of afgezet. De plek ontbeert namelijk een wachtruimte, toiletten en genoeg afvalbakken.

Het probleem is in korte tijd flink vergroot, met opstandige buurtbewoners die de situatie niet langer accepteren. Wethouder John Aarts (VVD, mobiliteit), heeft begrip voor de klagers, maar zegt met handen en voeten gebonden te zijn aan internationale regels.

Vervoersknooppunt
Busmaatschappijen kunnen niet tegen hun zin verbannen worden naar bijvoorbeeld station Maastricht-Noord, een wens van de buurt. Bussen mogen halt houden bij elke officiële halte. Daar kan een gemeente niks aan veranderen. Komt bij dat het succes van de FlixBussen goed is voor de stad. Het NS-station In Wyck groeit steeds meer uit tot een vervoersknooppunt en daar horen de bussen voor de lange afstand bij.

Een oplossing die een beetje tegemoet komt aan de klachten van de buurt ligt op twee parkeerterreinen in het verlengde van de huidige halteplaats. Met NS en ProRail worden momenteel de laatste puntjes op de i gezet over overdracht van die stroken tussen Meerssenerweg en spoor.

Ontwerper
Ze bieden veel meer ruimte voor de bussen en liggen verder van de gevels van huizen af. Niet de ideale oplossing voor de buurt, wel beter dan de huidige situatie. Voor de zomer moet duidelijk zijn welke kant het op kan. Vooruitlopend daarop gaat dus een ontwerper vast aan de slag met inrichtingsvarianten. De gemeente hoopt dit jaar de oplossing te hebben, al dan niet tijdelijk.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje