Klokkenluider: veel meer mensen getroffen door datalek Facebook

Print
Klokkenluider: veel meer mensen getroffen door datalek Facebook

Brittany Kaiser, voormalig directeur business development bij Cambridge Analytica. Afbeelding: Reuters

Cambridge Analytica verzamelde veel meer Facebook-profielen dan de eerder gemelde 87 miljoen.

Dat vertelde Brittany Kaiser, een voormalig werknemer van het bedrijf, dinsdag tijdens een zitting van een onderzoekscommissie in het Britse parlement. Er zouden veel meer quizzen in omloop zijn geweest die data verzamelden.

Vragenlijsten
Kaiser, voormalig directeur business development, vertelde dat Cambridge Analytica verschillende vragenlijsten gebruikte om data te verzamelen. Het ging daarbij niet alleen om de thisisyourdigitallife-quiz, maar ook om andere quizzen met namen als 'sex compass'.

Kaiser: "Ik ben er bijna zeker van dat het aantal Facebookgebruikers dat is getroffen door soortgelijke praktijken veel groter is dan 87 miljoen. Zowel Cambridge Analytica als andere bedrijven en campagnes waren bij die activiteiten betrokken."

Nederlanders
Tot nu toe werd gedacht dat alleen Cambridge Analytica data verzamelde via de thisisyourdigitallife-quiz. Via die quiz werden de data van 87 miljoen mensen verzameld, waaronder zo'n 89.000 Nederlanders. Alle getroffenen van dat datalek zijn vorige week op de hoogte gebracht via een bericht in hun nieuwsoverzicht.

Vul hier een omschrijving van de foto in.

Facebook zelf heeft nog geen commentaar gegeven op de situatie. CEO Mark Zuckerberg gaf vorige week in het Congres en in de Senaat aan dat het bedrijf momenteel onderzoekt of er meer apps zijn geweest die data hebben verzameld. 

Vergoeding
De thisisyourdigitallife-quiz was een initiatief van wetenschappelijk onderzoeker Aleksandr Kogan en zijn bedrijf Global Science Research. Via de app konden mensen een vergoeding krijgen om een soort persoonlijkheidstest te doen.

Het leek daarbij alsof de resultaten voor de wetenschap zouden worden gebruikt. In werkelijkheid verzamelde de app informatie van deelnemers én hun vrienden. Kogan speelde die informatie door aan Cambridge Analytica, een databedrijf dat Trump hielp bij zijn campagne voor het presidentschap.