Autokoper kiest voor lage kosten, vuile Duitse occasions populair

Print
Autokoper kiest voor lage kosten, vuile Duitse occasions populair

Afbeelding: AD

Jonge tweedehands auto's uit Duitsland zijn niet aan te slepen. Dat mag gunstig zijn voor de portemonnee van de Nederlandse autokopers, het is slecht voor ons milieu.

Wie een auto wil kopen, maakt steeds vaker de keuze: een gloednieuwe of voor minder geld een grotere, luxere én zo goed als nieuwe auto uit Duitsland of België. Maar de CO2-uitstoot van de occasions is veel hoger dan van een vergelijkbare, splinternieuwe personenauto. Vorig jaar werden 209.337 gebruikte auto's ingevoerd, meer dan twee keer zo veel als vijf jaar geleden. De eerste drie maanden van dit jaar lieten alweer een groei van 8,5 procent zien.

"We importeren zo een probleem", stelt voorzitter Steven van Eijck van de RAI. Het is voor de branchevereniging een extra argument om de omstreden Belasting voor Personenauto's en Motorrijtuigen (bpm) de wacht aan te zeggen. Zonder bpm wordt het veel aantrekkelijker voor Nederlandse automobilisten om de nieuwste en schoonste auto's te kopen.

Noodklok
De RAI Vereniging luidt de noodklok: die ongebreidelde import van jonge gebruikte auto's bedreigt de klimaatdoelen van het kabinet. De Duitse auto's zijn groter en zwaarder en dus ook veel vervuilender.

Eenderde van de dit jaar geïmporteerde auto's is jonger dan twee jaar. Deze jonge tweedehands auto's stoten gemiddeld 12 procent meer CO2 uit dan een nieuwe auto. RAI-voorzitter Van Eijck: "De import van jonge gebruikte auto's is de afgelopen jaren flink toegenomen, ten koste van nieuwverkoop in Nederland. Met het oog op de klimaatambities van het kabinet kunnen we flink wat CO2-uitstoot besparen door de aanschaf van een nieuwe auto aantrekkelijker te maken."

De RAI Vereniging - waarin autofabrikanten en auto-importeursamenwerken - denkt dat de import bij ongewijzigd beleid blijft groeien.

Gretig
Als een nieuwe auto goedkoper wordt, redeneert de RAI, dan daalt de import vanzelf en daalt ook de gemiddelde CO2-uitstoot. In 2017 was de bpm gemiddeld 4.619 euro per auto. Volledige afbouw van de bpm is volgens de autobranche de enige manier om import terug te dringen, nieuwverkoop te stimuleren en effectief invulling te geven aan het komende Klimaatakkoord.

Een relatief zuinige dieselauto die de fabrikant voor 16.000 verkoopt, wordt 3.360 euro duurder door de btw en nog eens 5.588 euro door de bpm, zodat de consument uiteindelijk 24.948 neertelt.


 

In de buurlanden is de fiscus niet zo gretig. In bovenstaande grafiek is te zien hoe groot het prijsverschil is tussen drie verschillende auto's in respectievelijk Nederland, België en Duitsland.

De lagere prijzen in andere landen zijn terug te zien in de verkoopcijfers. Nederlanders kochten vorig jaar 418.000 nieuwe auto's in eigen land. In het veel kleinere België reden er 533.000 de showroom uit.

Klimaatakkoord
Volgens de Vereniging RAI is ons wagenpark gemiddeld 1,5 tot 2 jaar ouder dan in de buurlanden. De import houdt ook de nieuwverkopen laag, volgens brancheorganisatie Bovag. "Dat scheelt wel enkele tienduizenden auto's, met als gevolg dat er ook te weinig occasions zijn", zegt woordvoerder Tom Huyskens. "Wij zijn uniek in Europa met onze bpm." 

Van Eijk: "De politiek is nu aan zet. Beperk de import door de binnenlandse verkoop van nieuwe schone, zuinige auto's te stimuleren via afschaffing van de aanschafbelasting bpm."

Binnenkort start het kabinet met gesprekken over de invulling van het Klimaatakkoord. Deze zomer moet duidelijk worden hoe Nederland de CO2-uitstoot in 2013 met 49 procent teruggedrongen kan hebben. De autosector moet een belangrijke bijdrage leveren. Van Eijck: "We moeten voorkomen dat we straks in Nederland allerlei reductiemaatregelen invoeren waarvan het effect teniet wordt gedaan door de grootschalige invoer van buitenlandse occassions."

De bpm leverde de schatkist jaar vorig jaar 2 miljard euro op, vooral door de verkoop van nieuwe auto's. Bij de import van een gebruikte auto moet rest-bpm betaald worden, maar veel importeurs weten die heffing bij de invoer zo laag mogelijk te houden.