Fietsen is voor het eerst dodelijker dan autorijden

Print
Fietsen is voor het eerst dodelijker dan autorijden

Foto ter illustratie. Afbeelding: AD/Paul Rapp

De vergrijzing eist haar tol. Vorig jaar kwamen 206 fietsers in het verkeer om het leven, tegen 201 inzittenden van een auto. De Fietsersbond is niet verrast.

Voor het eerst zijn er meer fietsers omgekomen in het verkeer dan inzittenden van een auto. Ruim een kwart van de fietsslachtoffers verongelukte op een e-bike. Afgelopen jaar kwamen 613 mensen om in het verkeer, 16 minder dan in 2016. Onder hen waren 206 fietsers en 201 inzittenden van een personenauto, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. In Limburg vielen in totaal 46 verkeersdoden.

Fietsdoden
Twee derde van alle fietsdoden was 65 jaar of ouder. In alle leeftijdsgroepen overleden afgelopen jaren meer mannen dan vrouwen door een ongeval, vooral met de elektrische fiets ging het vaak mis.

Lees ook: Dodencijfers in het verkeer: werk aan de winkel

Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond: "Dat de fietsers de auto’s voorbij zijn, zat er al een tijdje aan te komen. De vergrijzing speelt daarbij een rol. Door de e-bike kunnen ouderen grotere afstanden afleggen, maar ze zien bijvoorbeeld minder goed en hebben sneller problemen met hun balans. Veel senioren worden gewoon wat strammer.”

Verkeersslachtoffers
Onder automobilisten is juist het aantal jongvolwassen slachtoffers (25 tot 35 jaar) toegenomen. In Noord-Brabant vielen vorig jaar de meeste dodelijke verkeersslachtoffers (98). In Limburg waren het er 46. Flevoland, Drenthe en Zeeland telden de minste doden.

Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen zei deze week nog dat ze de eerdere doelstelling van 500 doden in het verkeer niet meer wil hanteren. "De ambitie moet gewoon nul zijn, ook al weet je dat je dit nooit kunt halen. Dus voortaan geldt zero tolerance. Die omslag gaan we nu met z’n allen maken.”

Controles
Een belangrijke verkeersadviseur van de minister, Peter van der Knaap, stelt dat gemeenten en provincies wellicht via controles en toezicht moeten worden aangespoord om te investeren in verkeersveiligheid.