Fietsroute door Heuvelland staat ter discussie

Print
Fietsroute door Heuvelland staat ter discussie

Afbeelding: Mitchell Giebels

Maastricht / Cadier / Gulpen / Lemiers - Tegenstanders van de Trambaanfietsroute door het Heuvelland mogen meepraten over nut en noodzaak. In werkgroepen overleggen ze met deskundigen. Er heerst echter enige reserve.

De dertig kilometer lange fietsroute van Maastricht naar Aken over een voormalig tramtracé krijgt de steun van de provincie, Maastricht, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals. De kosten van 3,7 miljoen euro zijn al grotendeels afgedekt.

Actiegroepen in Cadier en Keer, Gulpen-Wittem en Lemiers zijn echter tegen. Ze voeren aan dat de geplande route door beschermde natuur voert en dat fietsers de rust verstoren.

Later
Tijdens een informatiebijeenkomst op 22 januari verklaarde de stuurgroep Trambaanfietsroute dat er later inspraak mogelijk was, als acht afzonderlijke stukken van de fietsroute in bestemmingsplannen worden vastgelegd. Maar volgens tegenstanders wordt dan alleen over onderdelen gesproken. Zij willen het hebben over nut en noodzaak van de complete route.

Opdracht
De aangekondigde klankbordgroep wordt nu aangevuld met drie werkgroepen die begin juli de stuurgroep adviseren. Ze krijgen een brede opdracht. Zo gaat een werkgroep praten over ‘nut en noodzaak, inclusief het economisch effect’. Ook de aantasting van natuurwaarden en de te volgen route staan op de agenda. In dat verband kan ook de alternatieve heerbaanfietsroute besproken worden, een plan van de stichting Natuurlijk Geuldal.

Maandag bespreken de bewoners- en milieugroepen een ­gezamenlijke aanpak.