SnowWorld voelt Belgische concurrentie

Print
SnowWorld voelt Belgische concurrentie

Afbeelding: De Limburger

Landgraaf - SnowWorld heeft een matig winterseizoen gedraaid. In de laatste drie maanden van 2017 en het eerste kwartaal van dit jaar trokken de overdekte skipistes in Landgraaf en Zoetermeer ruim 10 procent minder bezoekers.

De eerste zes maanden van het gebroken boekjaar zijn cruciaal omdat er dan 70 procent van de jaaromzet van het bedrijf wordt verdiend.

'Op achterstand'
Een late start van het wintersportseizoen, als gevolg van het warme najaarsweer, heeft SnowWorld al "direct op achterstand" gezet, staat in het halfjaarverslag. Daar kwam bij dat een vroege carnavalsvakantie al halverwege februari het einde van het wintersportseizoen inluidde.

Ook voelt het bedrijf de concurrentie van Belgische skihallen, met name bij de bezoekersaantallen in Landgraaf, zegt financieel topman Wim Moerman. "In België is er recent een skihal bijgekomen en is de piste van een andere is verlengd. Dat merken we in Landgraaf."

Minder bezoekers
SnowWorld turfde al met al 10,2 procent minder bezoekers. Door de prijzen te verhogen, wist het bedrijf het omzetverlies te beperken tot 6,3 procent. Onder de streep resteerde een nettowinst van 4,1 miljoen euro, tegen 4,7 miljoen euro een jaar eerder.

Als gevolg van de tegenvallende resultaten kan SnowWorld naar verwachting in de tweede helft van het gebroken boekjaar niet voldoen aan zijn afspraken met kredietverstrekker ABN Amro. Volgens Moerman worden die afspraken "op een paar tienden na" niet gehaald. SnowWorld is in gesprek met de bank. "Het is zeker geen groot probleem, daar komen we zeker uit. In het kader van de transparantie wilden we het toch expliciet vermelden."

Overname
SnowWorld komt dit jaar eerder met zijn halfjaarcijfers, vanwege de lopende overname door Alychlo, het bedrijf van de Vlaamse zakenman Marc Coucke. Op 8 mei sluit het openbaar bod op de aandelen.