Onderzoeksraad na ongeluk Grave: binnenvaart veiliger maken

De kapotte stuw bij de Thompsonbrug in Grave.

De kapotte stuw bij de Thompsonbrug in Grave.© ANP

De binnenvaart met gevaarlijke stoffen moet meer veiligheidsmaatregelen treffen om bij dichte mist ongevallen te voorkomen. Dat constateert de Onderzoeksraad voor Veiligheid na bestudering van het ongeval bij de stuw in Grave, waarbij in december een benzeentanker in de mist dwars door de stuw heen voer.

ANP

Het gaat bijvoorbeeld om het inkorten van vaartijden of het eerder aflossen van de schipper. "Het bevreemdt de Onderzoeksraad dat een schip beladen met 2000 ton benzeen ook in dichte mist tot veertien uur aaneengesloten mag varen zonder aflossing van de schipper."

AfsprakenSchippers, vaarwegbeheerders en chemiebedrijven moeten bindende afspraken maken over het varen met gevaarlijke stoffen in dichte mist. Daarnaast moet Rijkswaterstaat de bevoegdheid krijgen om bij extreem weer het scheepvaartverkeer stil te leggen, stelt de raad.Het informatie- en volgsysteem van de scheepvaart is verouderd en moet worden vervangen, beveelt de raad aan. Een nieuw systeem moet ook een alarmeringsfunctie krijgen voor incidenten met gevaarlijke stoffen.

GrensHet ongeluk met de benzeentanker gebeurde precies op de grens van twee gemeenten en drie veiligheidsregio's, die moeite hadden om de hulpactie onderling te coördineren. "Het bleef tot diep in de nacht onduidelijk of de lading benzeen gevaar gaf en de bemanning werd pas na drie uur geëvacueerd." De crisisbeheersing in grensgebieden moet beter, concludeert de raad.

Lees hier alles over de geramde stuw in Grave

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee