Opinie: Maastricht verdient volwaardig NS-station

Print
Opinie: Maastricht verdient volwaardig NS-station

De toekomst van het stationsgebied is onderwerp van gesprek Afbeelding: Laurens Bouvrie

Burgers konden onlangs meepraten over ‘Stad&Spoor’. De planstudie is een verkenning vanuit meerdere invalshoeken van de stationsomgeving en haar relatie met de stad en ommeland. Een bijzondere kans om dit gebied op veel vlakken toekomstbestendig te maken.

Vanuit het publiek klonk vooral de ‘wens’ om het stationsgebied, achter het stationsgebouw, geheel te onder tunnelen: vanaf spoorovergang Heugemerveld tot aan de Viaductweg. Het spoor-emplacement, waar de treinen ‘geparkeerd’ staan,  moest ‘verdwijnen’. Bijvoorbeeld naar NS Station-Noord, Beatrixhaven, Gronsveld of Susteren. Het gebied achter het station zou dan geheel op de schop kunnen voor winkels, horeca, groen, park, ontmoetingscentra, wonen, winkels en dergelijke. Na het slechten van de barrière van de A2 is het nu de beurt aan het spoor. De ‘Groene Loper’ kan dan ook vanuit Maastricht-centrum en Wyck beter bezocht worden.

 

Doorgangen
De huidige spoorovergangen zijn Duitse Poort, de auto-, fiets-, voetgangerstunnel en de Passerelle. Er klinken geluiden om meer te denken aan bruggen, overgangen en/of tunnels onder het spoor, vanaf de Duitse Poort tot de Sint Antoniuslaan. Maak daar een tunnel of overgang en/of nabij Sint Maartenslaan. Bij de bouw van de ondergrondse fietsenstalling is nabij de voetgangers in-/uitgang rekening gehouden dat daar ook een doorsteek gemaakt kan worden die uitkomt in het NS station èn op de Meerssenerweg. Voetgangers/fietsers kunnen dan zonder barrière aan de overkant komen.

Feiten
De spoorovergang Duitse Poort kent soms lange wachttijden, doordat Arriva meer treinen laat rijden dan Veolia. De spoorbomen (ook bij Shurgard aan de Bloemenweg) zijn ongeveer de helft van de tijd dicht. Tijdens publieksbijeenkomsten viel ook te horen dat het aanzicht rond het NS-station wat ‘Oost-Duits’ aandeed, dat is géén visitekaartje.

Laaghangend fruit
Het wordt vanaf volgend jaar al minder druk bij de Duitse Poor, omdat Arriva er minder treinen laat rijden. Maastricht, de provincie Limburg, NS en ProRail werken samen aan een oplossing. Ook wordt gewerkt aan sneltreinen naar de TGV-stations van Aken en Luik. Er wordt gestudeerd op een fietsbrug om de Duitse Poort te ontlasten. Bij succes van de zogenoemde ‘Drielandentrein’ kan de NS besluiten ook de intercity (na 2025) door te trekken naar Luik. Dan wordt de Duitse Poort nog drukker. Een spoortunnel komt dan ook in beeld.

Gebiedsontwikkeling
Het stationsgebouw wordt door de NS voor ruim 8 miljoen euro verbouwd. De ondergrondse fietsenstalling is er al. Het oude architectonische NS-pand kent veel mogelijkheden. De Parallelweg en vooral de Stationsstraat wordt momenteel goed aangepakt. De  achterzijde van het station schreeuwt om een ambitieuze, maar vooral dure variant. De politiek mag een keuze maken hoe het er ‘straks’ kan gaan uitzien. De ‘Groene Loper’ heeft bewezen dat veel kan, daadkracht is nu nodig om straks een toekomstbestendig reizigers hoofdknooppunt in Maastricht, voor stad, omgeving en de (eu)regio, te realiseren.