Karlijn, elke avond tegen zichzelf: 'Ik ga slagen!'

Print
Karlijn, elke avond tegen zichzelf: 'Ik ga slagen!'

Eindexamenkandidaten Viënne Coenen (links) en Karlijn Thelen volgden de examenvreestraining op het Connect College in Echt. Afbeelding: Jeroen Kuit

Eindexamens zijn meestal een bron van spanning. Sommige leerlingen hebben er extreem veel last van. Op het Connect College in Echt geven ze daarom al tien jaar examenvreestraining.

Vanaf maandag mogen de eindexamenkandidaten vol aan de bak; dan beginnen de landelijke eindexamens voor middelbare scholieren weer. Niet iedereen kijkt daar even relaxt en zelfverzekerd naar uit. Het kan enorm veel stress en spanning opleveren. Toch kun je je daarop voorbereiden. Sommige scholen en diverse particuliere instellingen geven namelijk examenvreestraining. Op het Connect College in Echt doen ze dat al tien jaar. Een gratis service.

Viënne: "Ik ben altijd nerveus voor een proefwerk. Soms krijg ik een black-out en raak ik in de stress. Ik word ook altijd ziek rond de proefwerkweek. Met de examens is het nog erger. Want ik wil het graag halen."

Karlijn: "Bij mij uit zich die stress voor de proefwerken vaak in eczeem. Ik heb er een beetje last van, maar met al die spanning verergert het. Vaak heb ik ook buikpijn."

Examenvreestraining
Viënne Coenen (16) en Karlijn Thelen (17), beiden uit Echt, staan voor hun havo-examen. Ze hebben zich maanden geleden aangemeld voor de examenvreestraining op het Connect College. Met nog tien andere examenkandidaten. In januari zijn ze begonnen en na acht sessies levert het ook echt resultaat op, zeggen ze. "We hebben geleerd om te relativeren. Hoe erg is het nu helemaal om je examen niet te halen? Ziekte en dood zijn veel erger. Wat is nou één jaar overdoen in een heel mensenleven?", zegt Viënne, om er meteen aan toe te voegen dat ze toch wel slaagt.

De vier G's
De oefeningen zijn gericht op de vier G’s: gebeurtenis, gedachten, gevoel en gedrag. G-denken noemen de trainers - Pascal Cuijpers en Saskia Goossens - dat. Viënne: "Je moet proberen negatieve gedachten en daardoor vervelende gevoelens om te zetten in positieve gedachten. Omdenken. Ik raakte bij wiskunde echt zó in de stress dat ik altijd slechte punten haalde. Dan dacht ik ‘zie je wel, ik kan het echt niet’. Maar nu, na de training, denk ik ‘ik heb geleerd, ik doe mijn best, meer kan ik niet doen’. En het helpt echt. Niet meteen de eerste keer, maar nu na drie maanden zie ik dat mijn punten iets beter worden."

'Ik ga slagen'
Karlijn zegt elke avond tegen zichzelf dat ze gaat slagen. Omdat ze het kán. "Ik sta er eigenlijk best wel goed voor. Ik heb geen reden om zo nerveus te zijn. Maar als ik een vraag niet weet, raakte ik eerst meteen in paniek. En nu kan ik al bij mezelf denken: even overslaan." Karlijn merkt dat ze de technieken voor meer dingen kan gebruiken. "Ik ga hierna de pabo doen en kreeg een paar weken geleden een intakegesprek. Ik was heel zenuwachtig maar de training heeft me geholpen om er rustig naar toe te leven." Viënne: "Ik weet nog niet precies wat ik wil studeren, dus doe ik eerst nog twee jaar vwo."

Plekje uitzoeken
Om het stressniveau zo laag mogelijk te houden, mogen de ‘cursisten’ van tevoren een plekje uitzoeken in de examenzaal. En iedereen mag iets meenemen dat steun geeft. Viënne wil iets meenemen dat haar steun geeft, maar ze weet nog niet precies wat. Karlijn brengt een foto van haar honden mee. "Nu hoop ik alleen dat zij me niet afleiden", zegt Karlijn.