Wrang: rouwpost oud-postbode niet bezorgd

Print
Wrang: rouwpost oud-postbode niet bezorgd

Afbeelding: iStock

Baexem - Verdrietig en boos. Dat is Ingrid de Jongh uit Baexem. Haar vader overleed afgelopen week. De dag voor de crematie kwam ze erachter dat een deel van de familie en bekenden geen rouwbrief had gekregen. Extra wrang: haar vader bracht twintig jaar de post rond.

Tijdens de avondwake voor haar overleden vader, afgelopen dinsdag,  hoorde Ingrid de Jongh uit Baexem dat er familieleden waren die geen rouwkaart hadden gekregen. "Een oom durfde het eigenlijk niet ter sprake te brengen, maar hij vroeg zich af waarom sommige neven en nichten wel een brief hadden gekregen en anderen niet", vertelt een emotionele Ingrid de Jongh.

Koerier
"Toen begrepen we dat er iets niet goed was gegaan en hebben we iedereen nog gebeld om er zeker van te zijn dat iedereen wist dat de crematie de dag erna zou plaatsvinden. En dat terwijl we dachten dat we alles goed hadden gedaan. Op zondag is een koerier de ongeveer tachtig brieven op komen halen en maandag zouden ze bezorgd worden. Maar zelfs binnen hetzelfde dorp heeft de een ze wel en de ander ze niet gekregen."

Eed
Wat de situatie extra wrang maakt voor Ingrid de Jongh is dat haar overleden vader, Cor Geraats, twintig jaar lang zelf de post bezorgde. "Op zaterdagen en later ook in vakanties bracht hij trouw de post rond. Hij moest destijds nog een eed afleggen. En laat dan nu net bij hem het bezorgen van de rouwbrieven fout gaan. We zijn boos en verdrietig. Het levert ook een hoop extra gedoe op dat je er niet bij wilt
hebben."

Contact
Vanwege alle emotionele gebeurtenissen de afgelopen dagen heeft De Jongh nog geen contact gezocht met PostNL om te vragen wat er fout is gegaan. "Maar dat wil ik wel weten. En waar zijn die brieven die niet bezorgd zijn dan gebleven? Vervolgens hoorde ik dat het de laatste tijd al vaker gebeurd zou zijn."

'Verschrikkelijk'
Een woordvoerster van PostNL laat weten nog niet op de kwestie in te kunnen gaan omdat De Jongh zich nog niet heeft gemeld. "Maar we snappen wel dat dit verschrikkelijk is. We doen er ook altijd alles aan om juist dit te voorkomen." Ze kon gisteren geen antwoord geven op de vraag of er recentelijk vaker problemen zijn geweest met het bezorgen van rouwpost.

Bloemen
De Jongh liet vrijdag aan het eind van de middag weten dat PostNL excuses had aangeboden. "Mijn moeder krijgt een bos bloemen. Maar het leed is al geleden. Ons vertrouwen in het bedrijf is weg. Hopelijk komen ze erachter wat fout is gegaan en overkomt het anderen niet."

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →