Twintig euro per stuk voor zeldzame keramische vondst

Print
Twintig euro per stuk voor zeldzame keramische vondst

Afbeelding: Annemiek Mommers

Reuver - Erik Zeetsen schrok toen hij ze zag. Je komt ze immers zelden tegen: grote beelden uit de greswarenfabriek van Teeuwen in Reuver. Hij kocht ze en is bereid ze te schenken aan de fabriek, die verbouwd wordt tot school.

De verbazing was groot toen Erik Zeetsen een tijdje geleden een winkeltje met tweedehands spullen bezocht. Op een dressoir stonden beelden van 75 centimeter hoog van een Madonna met kind en van Jozef. Hij herkende meteen het glazuur van GIT, Greswaren Industrie Teeuwen. "Ik schrok ervan."

Kenner
"Het zijn uiterst zeldzame beelden", meent Zeetsen (48), die zichzelf als kenner van Limburgs keramiek omschrijft. Ze zijn gesigneerd door ‘F. Cox’. Wikipedia leerde hem dat de maker Frans Cox (1917-1997) uit Roermond was, een bekend kunstenaar en keramist, die veel werken voor kerken heeft gemaakt.

Zelden
Voor twintig euro per stuk werd Zeetsen eigenaar van de werken met 'historische waarde'. Ze staan in zijn woning in het Duitse Schalbruch, net over de grens bij Nieuwstadt. De beelden zijn bijzonder omdat er bij GIT niet veel grote kunstwerken zijn gemaakt, waar dat in het atelier van Sint Joris in Beesel bijvoorbeeld wel het geval was. Ze duiken dus ook zelden op.

Nazaat
Zeetsen is een nazaat van een keramist, zij het geen bekende. Zijn opa Piet Wassenbergh werkte in de greswarenfabriek in Reuver en was in zijn vrije tijd pottenbakker. Op een draaischijf in zijn schuurtje, letterlijk onder de rook van de fabriek aan de Keulseweg, maakte hij vazen, melkkannen en inmaakpotten.

Initialen
"Bijna iedereen in de omgeving had spullen van hem. Hij ondertekende zijn werk met zijn initialen: P.W. De spullen werden in de ovens van Teeuwen gebakken als er plek was. Die ovens werden hoofdzakelijk gebruikt voor de productie van gresbuizen, die vooral in rioleringen verwerkt werden", vertelt Zeetsen.

Tweede Wereldoorlog
De liefhebber van keramische kunst vermoedt dat de twee beelden die hij sinds kort bezit, tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gemaakt. Van zijn opa hoorde Zeetsen dat bekende keramische kunstenaars uit Limburg aan de gedwongen tewerkstelling in Duitsland ontkwamen omdat ze onmisbaar voor de greswarenindustrie in de regio Tegelen zouden zijn. "Ze spiegelden de Duitsers voor dat ze serviesgoed maakten. In werkelijkheid maakten ze gewoon beelden en vazen. Het was de bloeiperiode van de religieuze kunst."

Treinreis
Zijn opa en oma werden overigens geëvacueerd aan het einde van de oorlog. Ze keerden in januari 1945 terug. De moeder van Erik Zeetsen werd tijdens de treinreis geboren. Erik werd in Reuver geboren en woonde er 34 jaar. Hij werkt bij de gemeente Beesel. Nadat hij naar Brunssum was verhuisd, gebruikte hij de terugreis om bij tweedehandswinkeltjes te speuren naar keramische kunst.

Tachtig
Inmiddels heeft hij ongeveer tachtig beelden verzameld, die in en om zijn nieuwe woning in Schalbruch staan. De jongste aanwinsten is hij bereid te schenken aan het project Oppe Brik. De oude greswarenfabriek in Reuver, waar zijn opa heeft gewerkt, wordt verbouwd tot middelbare school. Zeetsen: „Als ze er een mooi plekje voor hebben, mogen ze de beelden hebben. Ze horen er tenslotte thuis.”