Antwoorden zoeken in de expressie van gezichten

Print

Afbeelding: Reuters/Ammar Awad

Brendan van den Beuken, beeldcoördinator bij De Limburger, legt elke week een foto onder het vergrootglas. Hij zoekt naar het andere verhaal achter bijzondere of actuele foto’s. Hij beschrijft wat hij ziet wanneer hij langer naar een foto kijkt.

Ze geven beiden geen centimeter toe. De oude vrouw houdt zich stevig vast aan de reling en leest de politieman met opgeheven vinger de les. Hij laat zich niet van de wijs brengen en probeert met intimiderend gedrag de situatie meester te blijven. Hij kijkt boos neer op de vrouw en probeert haar met zijn lichaam weg te duwen.

De andere politieman kijkt wat vriendelijker en lijkt meer geïnteresseerd in haar verhaal. Op de achtergrond staat een echtpaar te kijken. Hij vindt het blijkbaar amusant en zij houdt haar hondje goed vast. De hele setting doet me denken aan de fotografie van de Nederlander Dolf Toussaint. Bijna veertig jaar lang heeft hij als straatfotograaf het dagelijkse leven in beeld gebracht. Thema’s als rafelranden, kunstenaars, gebieden, Amsterdam en steden in transitie belichtte hij op zijn eigen manier. Kenmerkend voor zijn fotografie was de interactie tussen mensen.
 

Zoals collega-fotograaf Willem Diepraam over Toussaint zegt: "Het is werk van een fotograaf die beschikte over dat zeldzame talent om net die ene foto te maken die ertoe doet. Zijn foto’s hebben een spanning, een raadsel, waardoor je er steeds opnieuw naar kunt kijken."

En dat is wat ik ook zie in deze foto. De oude vrouw en de politieman hebben een heftig gesprek, de andere politieman kijkt naar deze interactie. De mensen op de achtergrond kijken ook naar dit tafereel en zeker de man reageert daar non-verbaal op: hij lacht. Doordat dit allemaal gebeurt in deze foto, kijk je in eerste instantie – onbewust – alleen naar de gezichten van de personen. Je vraagt je af: wat gebeurt hier? Dat is een open vraag en het antwoord ga je zoeken in de gezichtsuitdrukkingen, emotie en expressie van de mensen.

Pas in tweede instantie neem je de omgeving en verdere details waar. De vrouw heeft een hoofddoek om en de politieman draagt een keppel (Joods hoofddeksel) De politie is Israëlisch en de vrouw Palestijns. De foto is genomen in Jeruzalem op de dag dat de nieuwe Amerikaanse ambassade werd geopend. Vanwege de vele hoogwaardigheidsbekleders die bij de opening aanwezig zullen zijn, is de stad afgesloten. De vrouw wil bij Damascus Gate de metro in. Maar de agent denkt daar anders over. Beetje vreemd omdat de nieuwe ambassade ongeveer zes kilometer zuidelijker in de stad ligt.

De ambassade is verhuisd van Tel Aviv naar Jeruzalem, omdat VS-president Trump heeft besloten Jeruzalem te erkennen als hoofdstad van Israël. Een breuk met zeventig jaar Amerikaans beleid in het Midden-Oosten. En Palestina? Daarvoor heeft Trump ook een hoofdstad bedacht: Oost-Jeruzalem. De muur staat er al.

Reageren? brendan.vandenbeuken@delimburger.nl
 

Kijk voor meer informatie over de fotograaf Dolf Toussaint ook op http://www.dolftoussaint.nl/