Europees geld gezocht voor fietsbrug over Maas

Print
Europees geld gezocht voor fietsbrug over Maas

Eén van de mogelijke uitvoeringen van de brug. Afbeelding: Movares

stein - Nederlands- en Belgisch-Limburg gaan samen proberen Europees geld los te weken voor een fietsbrug over de Maas bij Stein.

Hiertoe is besloten tijdens bestuurlijk overleg, samen met de gemeenten Stein en Maasmechelen. De Brug der beide Limburgen moet komen tussen de Steinse kern Meers en Geneuth in Maasmechelen.

Belang
Gedeputeerde Eric Geurts (PvdA, Mobiliteit) heeft met zijn Belgische ambtsgenoot Igor Philtjens in Hasselt afgesproken voor het project te werken aan een integrale gebiedsontwikkeling, waarin het belang van de brug voor recreatie, toerisme, mobiliteit en economie in samenhang met elkaar aangetoond wordt. Dit vergroot de kans op geld uit een Brusselse subsidiepot als Interreg. In de visie worden ook VDL NedCar en Chemelot betrokken.

Belangrijk document hierbij is het Mobiliteitsplan Limburg, dat Provinciale Staten 23 februari vastgesteld hebben. Een van de gestelde strategische doelen is verbetering van de grensoverschrijdende mobiliteit.

Fietsnetwerk
Uitdaging is een kwalitatief hoogwaardig en grensoverschrijdend fietsnetwerk realiseren. Daarin past heel goed de bouw van een lichte brug voor voetgangers en fietsers over de Maas, als alternatief voor de Scharbergbrug (A76), die erg onaangenaam is voor langzaam verkeer. De nieuwe brug wordt gezien als een goed alternatief voor de pendelaars tussen Stein en Maasmechelen, onder wie veel scholieren.

Schakel
Daarnaast is de verwachting dat de brug, een initiatief van de Steinse dorspraad, recreatie en toerisme in de Maasvallei versterkt en de aansluiting met recreatieve hotspots als de Brunssummerheide en natuurpark Hoge Kempen verbetert. Ook wordt het kunstwerk gezien als belangrijke schakel in het Europees fietsnetwerk met het Belgisch Kolenspoor, de Leisure Lane richting Aken, de snelfietsroute Maastricht-Sittard en de Trambaanfietsroute naar Duitsland en Luxemburg.

Uit een haalbaarheidsstudie van Bureau Movares zijn drie varianten voor de brug naar voren gekomen, die wat uitvoering en kostprijs betreft sterk uiteenlopen.

Niemandsland
Van de drie aanvankelijke voorkeurslocaties zijn die nabij het gehucht Maasband afgevallen vanwege de hoge kosten en het feit dat de brug er aan beide zijden aanlandt in een soort niemandsland. Maasmechelen heeft mede met het oog op bestaande en geplande infrastructuur een voorkeur voor Meers-Geneuth.

Stein kan zich goed vinden in deze locatie. De huidige voorzieningen aan weerszijden van de Maas zijn te beperkt om te kunnen spreken van een aantrekkelijke verbinding. Daardoor kan geen aanspraak gemaakt worden op provinciaal en Europees geld. De potentie om het gebied rondom de brug recreatief aantrekkelijker en economisch sterker te maken, is echter hoog.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →