Autobezitters opgelet! De APK wordt strenger

Visuele controle bij de APK. Lekkage van vloeistof kan voortaan al tot afkeuring leiden.

Visuele controle bij de APK. Lekkage van vloeistof kan voortaan al tot afkeuring leiden.© AD/Shody Careman

© ANP

thumbnail: Visuele controle bij de APK. Lekkage van vloeistof kan voortaan al tot afkeuring leiden.
thumbnail:

Bij de APK letten de keurmeesters vanaf 20 mei nog meer punten. Vooral de toenemende elektronica in auto’s maakt het noodzakelijk de keuring strenger te maken.

Erik Kouwenhoven

Naast het antiblokkeersysteem (ABS) en het airbag- en gordelspansysteem vallen voortaan ook andere veiligheidssystemen onder de controle van de APK. Een brandend controlelampje kan - afhankelijk van de leeftijd van de auto - tot afkeuring leiden.

Punten van aandacht zijn de bandenspanningscontrole, de elektrische stuurbekrachtiging, de elektronica van het remsysteem en bij de nieuwste auto’s ook naar het eCall-systeem, dat automatisch hulpdiensten inschakelt bij een ongeval.

AangescherptDe eis voor olielekka­ge is aange­scherpt: geen enkele vloeistof mag nog in het milieu terechtko­men

Bovendien wordt nog strenger op de verlichting gelet. Bij mistlampen aan de voorzijde moet de keuringsmonteur bijvoorbeeld de afstelling controleren. Hij moet trouwens voortaan ook werken met een apparaat dat LPG-, CNG of LNG- gaslekkages kan opsporen. Daarvoor kunnen keurstations een losse gaslektester gebruiken, maar ook de zogenaamde viergastester. Garagehouders mogen in elk geval niet meer volstaan met bijvoorbeeld een gaslekspray of zeepsop om lekkages zichtbaar te maken.OlielekkageVoor het milieu gelden sowieso strenge eisen bij de APK. De eis voor olielekkage is aangescherpt: geen enkele vloeistof mag nog in het milieu terechtkomen, met uitzondering van vloeistoffen die tijdens normaal gebruik van het voertuig toch al in het milieu komen, zoals water (van de airco) of ruitensproeiervloeistof.

Afhankelijk van de leeftijd van de auto is dit een reparatie-adviespunt of een afkeurpunt. Lekkage van het remsysteem, brandstofsysteem of de stuurbekrachtiging resulteert altijd in afkeuring.

Wrak van de wegSinds vorig jaar is ook het verwijderen van een roetfilter (weer) verboden. Vanaf 20 mei wordt tijdens de APK gecontroleerd of het er echt nog onder zit. Dat blijft vooralsnog beperkt tot een visuele controle; er wordt nog gezocht naar een werkbaar en betaalbaar alternatief.

De Algemene Periodieke Keuring werd in 1985 geïntroduceerd. Bij de introductie werd aangevoerd dat hij goed is voor de verkeersveiligheid en het milieu. Het betekende het einde van een van de meest hilarische tv-rubrieken ooit: Wrak van de Weg, vast onderdeel van consumentenprogramma TROS Kieskeurig. Daarin werden gammele auto’s vernietigd die door de politie van de weg waren gehaald. Ter afsluiting volgde steevast de tune: ‘Die zien we nooit meer te-rug!’VerfijndDe APK is in de afgelopen 33 jaar regelmatig verfijnd. Zo kwam er een omstreden roetmeting voor dieselmotoren. Die moest op maximaal toerental worden uitgevoerd en daarbij sneuvelden regelmatig motoren. Gelukkig kan nu vaak worden volstaan met het uitlezen van diagnose-apparatuur.

Alle betrokken instanties zijn tevreden met de nieuwste aanscherping van de APK-eisen. Maar paradoxaal genoeg wijzen ze erop dat in de toekomst het aantal APK-eisen drastisch zal dalen.

Zelfcontrole"Dat komt doordat in een elektrische auto bijvoorbeeld eindeloos veel minder draaiende delen te vinden zijn", zegt verklaart Paul de Waal van de Bovag. "Ook gaan auto’s zichzelf controleren. Ze worden rijdende datamachines die zelf al grotendeels bijhouden wat de status van hun verschillende onderdelen is. Daardoor krijg je ook minder interpretatieverschillen en ruimte voor gesjoemel.Nu worden ieder jaar al kleine stappen in die richting gezet, maar de kans is groot dat over 20 jaar auto’s zichzelf periodiek gaan controleren, dankzij sensortechnologieën en kunstmatige intelligentie. De APK bestaat dan wellicht hooguit nog uit het controleren of de auto zichzelf goed heeft gecontroleerd.’’

Franse merken doen het slecht Uit statistieken van APK-keuringen blijkt dat Franse auto’s vaak meer mankementen vertonen dan andere auto’s. RTL analyseerde onlangs bijna 12 miljoen APK-keuringen tussen januari 2016 en november 2017. Van de automerken waarop meer dan 100.000 APK’s zijn uitgevoerd, doen de Franse het beduidend minder goed dan Japanse of Duitse. Meeste gebreken: 1. Peugeot 2. Renault 3. Fiat Minste gebreken: 1. Toyota 2. BMW 3. Audi

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee