Cappela Sancti Servatii gaat in 'Mariablauw' de Heiligdomsvaart in

Print

Afbeelding: Laurens Bouvrie

Nog minder dan een week te gaan en de Heiligdomsvaart gaat van start. Een prominente rol is een aantal keren – tijdens heilige missen en de twee ommegangen – weggelegd voor Cappella Sancti Servatii. Het gemengd vierstemmig koor – opgericht in 1808 met de naam Sint Servaaskoor – gaat de Heiligdomsvaart in met een compleet nieuwe outfit.

De kleur blauw verwerkt in de koorkleding wordt door enkele leden liefkozend Mariablauw genoemd. Daar kan uiteraard over gediscussieerd worden, maar de kleur van de jasjes van de vrouwen en de vlinderdasjes van de heren neigt in ieder geval sterk naar de nieuwe mantel (2014) van het Mariabeeld van de Onze Lieve Vrouwebasiliek, beter bekend als de Sterre der Zee.

Van paars naar fris Mariablauw 

Dat het tijd was voor een nieuwe kledinglijn vond iedereen van het koor en de Vrienden van Cappella Sancit Servatii. Het bestuur van het zangkoor begreep – een jaartje voor de Heiligdomsvaart – de boodschap en richtte een commissie op die zorg moest gaan dragen voor een eigentijdse en vooral frisse outfit. De afgelopen 15 jaar was de voornamelijk paarse kleding weliswaar stijlvol en mooi, maar wel behoorlijk donker.

Zelf geld inzamelen

Uiteraard stond als aanloop naar de nieuwe kledij de financiering op het programma. Weliswaar is de zang van het koor – dat vrijwel wekelijks (uniek in Nederland) een mis zingt – nauwelijks van professionele koorzang te onderscheiden; de leden van de Cappella Sancti Servatii zijn allemaal lid van het koor uit liefde voor de muziek en waarschijnlijk net zo zeer uit trots voor de Sint Servaasbasiliek. Dus waren de leden wekenlang niet alleen in touw om te repeteren en ‘op te treden’; net zo zeer om initiatieven te ontplooien om geld in het laatje te krijgen voor de nieuwe kledinglijn. Ook de Vrienden van de Cappella zorgden letterlijk voor letterlijk een duit in het zakje. Deze leden maakt en gebruik van hun netwerken en kwamen tot behoorlijk wat sponsorwerving.

Verrassing van Maison Louis 

Het geld voor de bestelling van nieuwe koorkleding voor de dames kwam daardoor redelijk vlot bij elkaar. Min of meer besloten was dat de heren nog even gebruik bleven maken van de oude smoking. In de dagen dat de commissie op het punt stond de bestelling te plaatsen bij de ontwerper van de nieuwe outfit van de dames, bruidshuis Doubleface, werd het zanggezelschap aangenaam verrast door een van de oudste modehuizen van Maastricht, Maison Louis.Toen de in 1879 opgerichte modefirma begreep dat de heren ‘het moesten doen’ met alleen een nieuw hemd en vlinderdas, bood het bedrijf spontaan aan om voor alle mannen een nieuwe smoking te sponsoren.

 

 

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje