Rechter: televisie Philips onterecht de 'beste koop' genoemd

Print
Rechter: televisie Philips onterecht de 'beste koop' genoemd

De gewraakte OLED-televisie die door TPV werd aangeprezen als 'beste die je kunt kopen' Afbeelding: TPV

TPV Vision Europe, dat onder de naam Philips televisies verkoopt, mag niet langer de slogan 'The Best OLED TV you can buy' in Nederland en België gebruiken. De rechtbank Amsterdam is het eens met LG, dat de claim misleidend noemt.

LG Electronics stapte eind april naar de rechter nadat TPV Vision één van zijn OLED televisies dit voorjaar in een reclamefolder en op een groot billboard op Schiphol aanprees als 'De beste OLED televisie die je kunt kopen'. 

Dat deed het Chinese TPV in combinatie met het predicaat 'Best Buy' (beste koop) die het toestel vorig jaar augustus van de Europese brancheclub EISA kreeg toegekend. TPV nam in 2011 de televisietak van Philips over en verkoopt die sinds vijf jaar onder de naam van het Eindhovense bedrijf over de hele wereld.

De reclame is tegen het zere been van het Zuid-Koreaanse LG dat van EISA de onderscheiding 'Best Product' kreeg voor een OLED-televisie in dezelfde prijscategorie. De fabrikant is na Samsung 's werelds tweede fabrikant van lcd-televisies met een marktaandeel van 12,1 procent (2017). 

"De prijs voor beste koop is gebaseerd op de prijs/kwaliteitsverhouding en houdt niet in dat de Philips 55POS9002 het beste toestel is'', stelde de fabrikant. "De consument wordt derhalve misleid ten aanzien van de karakteristieken en kwaliteit van de betrokken OLED-televisies.''

WK-voetbal
LG, dat in 2009 als eerste tv-toestellen op basis van de OLED-technologie introduceerde, eiste een dwangsom van 5000 euro per dag en per overtreding. 

Het commercieel belang is groot, vindt de fabrikant. "Op 14 juni begint het WK voetbal en het is algemeen bekend dat in de aanloop naar een dergelijk toernooi veel consumenten een nieuwe televisie aanschaffen. Ter vergelijking: in de aanloop naar het WK in 2014 zijn in Nederland 20,4 procent meer tv's verkocht.''

TPV noemt de eis onzin. "Subjectieve (algemene) kwalificaties als 'de mooiste' en 'de lekkerste' zijn niet op misleiding te toetsen en zijn inherent aan de in reclame gebruikelijke overdrijving.''

 

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →