Trein vaker op tijd door inzet moderne techniek

Print
Trein vaker op tijd door inzet moderne techniek

Afbeelding: Flickr/Rob Dammers

Moderne techniek helpt ProRail storingen op het spoor te voorkomen. Op die manier kunnen steeds meer treinen op tijd rijden.

Spoorbeheerder ProRail heeft de afgelopen jaren storingen aan wissels, overwegen, seinen en detectiesystemen met bijna een kwart teruggebracht door gebruik te maken van hightechsensoren. Daardoor rijden treinen vaker op tijd en vallen ze minder vaak uit.

Monteur
Deze sensoren meten continu stroomgebruik, trillingen en warmte. ProRail kan door heel veel data te vergaren en te analyseren in veel gevallen voorspellen of een wissel gaat uitvallen. Een monteur kan daardoor al ter plaatse zijn – op een tijd dat het treinverkeer er geen last van heeft – om uit voorzorg een onderdeel te vervangen.

Die aanpak blijkt heel effectief, zal topman Pier Eringa vanmorgen vertellen bij de presentatie van de jaarcijfers 2017. Het percentage treinen dat op tijd rijdt, steeg door de sensortechniek met 3 procent tot 92,9 procent. Het aantal wisselstoringen is de afgelopen vijf jaar gedaald van 1248 naar 928.

Groot effect
Elke storing zorgt gemiddeld voor een uur vertraging. "Een kleine storing heeft, omdat er steeds meer treinen rijden, een steeds groter effect. Waar een incident voorheen effect had op een paar treinen, is de kans op filevorming nu een stuk groter", zegt Eringa.

App
De spoorbeheerder wil nog meer technische snufjes inzetten om storingen verder terug te dringen. Zo komt er een app waarmee de smartphones van treinreizigers oneffenheden in het spoor meten en automatisch melden. Deze app maakt gebruik van de bewegingssensor in de telefoons. Als veel telefoons tegelijkertijd een schokje doorgeven op een bepaalde plek, gaan de monteurs van ProRail ter plaatse kijken wat er loos is.