'Consument schaft vaak onnodig nieuwe autobanden aan'

Print
'Consument schaft vaak onnodig nieuwe autobanden aan'

Bandentests worden met nieuwe banden uitgevoerd en dat is te kortzichtig, vindt Michelin Afbeelding: Ampnet

Veel consumenten worden onnodig op kosten gejaagd doordat ze het advies krijgen om hun autobanden te vervangen. Dat is vaak helemaal niet nodig, stelt bandenfabrikant Michelin.

Je zou misschien verwachten dat een bandenfabrikant juist baat heeft bij vroegtijdige aanschaf van nieuwe banden, maar Michelin denkt daar anders over. "Wij zijn een duurzame onderneming en wij ergeren ons eraan als het milieu onnodig wordt belast. Dat consumenten hiermee op kosten worden gejaagd, maakt het nog erger", legt Per de Vries, marketingmanager personenautobanden van Michelin Benelux, uit.

Onnodig vervangen
De Vries: "Veel garagebedrijven adviseren om de banden te vervangen ruim voordat de door de wet bepaalde grenswaarde van minimaal 1,6 millimeter profieldiepte is bereikt. Sommige consumenten krijgen zelfs al bij 3,0 millimeter het dwingende advies om ze te vervangen. Volstrekt onnodig als het een goede kwaliteit band betreft, want die kan misschien nog wel 20.000 kilometer mee." 

De Vries vervolgt zijn betoog: "Kwaliteitsbanden presteren zelfs bij 1,6 millimeter nog steeds uitstekend. Sterker nog, op droog wegdek remt een band met minder profieldiepte beter dan toen hij nieuw was. Hoe meer rubber het wegdek raakt, des te korter de remweg. Bovendien is de rolweerstand dankzij de slijtage lager geworden en dat is weer gunstig voor het brandstofverbruik. Je auto rijdt er tot wel vier procent zuiniger mee."

Aanpassing van regelgeving
Michelin pleit voor aanpassing van de regelgeving en dan vooral van de test die in het kader van het wettelijk verplichte bandenlabel wordt gehanteerd. De Vries: "Nu wordt de kwaliteit van banden getest als ze nieuw zijn. Het zou beter zijn om banden ook te testen nadat ze gedeeltelijk versleten zijn. Dan weet je pas echt hoe goed een band is."

De Vries: "Het moet niet zo moeilijk zijn om de test aan te passen. Je kunt volgens een vaste procedure bij elke band in het laboratorium dezelfde slijtage creëren. Ik denk dat de autoriteiten en de bandenindustrie daar samen wel uit komen. Vergelijk het met de vereiste tests die het brandstofverbruik van auto's vastleggen. Ook daarvan zijn de normen onlangs aangepast, om ze realistischer te maken."

Profieldiepte
Volgens De Vries zegt de profieldiepte ook niet alles over de veiligheid van een band. "De kwaliteit van het rubber en de constructie zijn eveneens van invloed.  De nieuwe regelgeving moet ertoe leiden dat alle fabrikanten gedwongen worden om banden te maken die bij weinig profieldiepte nog steeds veilig presteren. "

Michelin wil ook andere bandenfabrikanten enthousiast krijgen voor het  plan om de regelgeving aan te passen. "Maar de meningen zijn verdeeld", bekent de Vries. "Begrijpelijk, want wil je kwaliteitsbanden maken dan hangt daar een prijskaartje aan en niet iedere fabrikant zal bereid zijn om hierin te investeren."