Wildgroei aan milieuzones dreigt

Print
Wildgroei aan milieuzones dreigt

Een bord markeert de milieuzone in Amsterdam voor vrachtwagen, bestelvoertuigen, taxi?s en touringcars Afbeelding: AD/ANP

Automobilisten dreigen te verdwalen in een woud van milieuzones als het kabinet niet snel algemene regels presenteert. De ANWB wil dat staatssecretaris Van Veldhoven nog voor de zomer met een plan komt.

Amsterdam, Utrecht en Rotterdam weren al vervuilende auto's en brommers uit delen van de stad. Uit een inventarisatie van de ANWb blijkt dat Nijmegen, Arnhem, Leiden en Maastricht broeden op plannen voor milieuzones. Zo wil Maastricht een vignet naar Duits model.

Lees ook: Maastricht wil milieuvignet voor stadscentrum, zoals in Duitsland

De bond vreest dat meer gemeenten met eigen plannen komen als het kabinet niet snel richtlijnen geeft. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft beloofd voor de zomer met een voorstel te komen voor één systeem, met eenduidige categorieën en borden. Maar de ANWB spreekt in een brief aan de D66-bewindsvrouw de vrees uit dat die termijn niet wordt gehaald. Zo is een overleg met gemeenten een maand uitgesteld.

Duidelijkheid
Van Veldhoven: "Ik wil duidelijkheid voor zowel automobilisten als gemeenten. Het is daarom nog altijd mijn intentie om voor de zomer concrete afspraken te maken. Die afspraken gaan ook over specifieke gevallen, zoals bijvoorbeeld invalidenvoertuigen."

Ondertussen wordt in de diverse gemeenten druk gesleuteld aan nieuwe colleges en bestuursakkoorden. Het milieu staat in veel gemeenten hoog op de agenda. "Wij willen dat gemeenten kunnen terugvallen op landelijke richtlijnen als ze hun beleid vormgeven", zegt een woordvoerster van de ANWB. "Het mag niet zo zijn dat automobilisten straks denken:  'O ja, ik moet naar Arnhem. Waar moet ik ook alweer rekening mee houden."'

Schone lucht
De bond is overigens niet tegen milieuzones. "Wij zijn ook voor schone lucht. Maar we willen wel graag dat de plannen die daarvoor worden gemaakt een substantiële bijdrage leveren, en dat binnen Nederland overal dezelfde regels gelden."

Lees ook: Europa doolhof voor dieselrijder

In de regelgeving moet volgens de ANWB in elk geval een uitzonderingspositie voor oldtimers worden opgenomen, net als ontheffingen voor gehandicapten. Ook zou er een overgangsregeling en compensatie moeten komen voor mensen die bij invoering van een milieuzone fors beperkt worden in hun mobiliteit of genoodzaakt worden hun voertuig te vervangen.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →