‘Noodstop Turkse Boeing Beek door uitval compressor’

Print
‘Noodstop Turkse Boeing Beek door uitval compressor’

Afbeelding: De Limburger

Maastricht-Airport - De noodstop van de Boeing 747 in november vorig jaar op Maastricht Aachen Airport is veroorzaakt door een uitgevallen compressor. Daardoor verloor de buitenste motor aan de rechterkant het vermogen.

Dat zegt de Turkse expert Fatih Bayram van eigenaar ACT Airlines vanuit Istanboel. "Maar we kunnen nog niets concreet zeggen voordat het onderzoek is afgerond. Daarvoor is de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) verantwoordelijk", aldus Bayram. De definitieve versie van het onder-zoeksrapport van de OVV wordt pas komend najaar verwacht.

Vertraging
De Boeing kon donderdag niet vertrekken, zoals de luchthaven eerder had meegedeeld, omdat er nog een onderdeel moest worden vervangen. De Turkse maatschappij laat weten dat het toestel vrijdag alsnog opstijgt. De dag vertraging heeft niets te maken met veiligheid. "Alle inspecties en systeemcontroles zijn succesvol doorlopen en het toestel is in een vliegwaardige staat gebracht", zegt Fatih Bayram.

Lees ook: Motoren op vliegveld Beek gestrande Boeing uitgebreid getest

In november onderbrak de piloot de start na tweehonderd meter, waarna het toestel doorschoof en naast de baan in het gras belandde.

Beschadigd
Door het van de baan glijden van de Boeing 747 uit 2002 hebben enkele romppanelen aan de rechterkant van de neus van het vliegtuig kreukels opgelopen. Alle beschadigde panelen en een onderdeel van het neuswiel zijn vervangen door nieuwe onderdelen, die bij Boeing in de Verenigde Staten speciaal op maat zijn gemaakt.

Lees ook: Halfvrijstaand vliegtuig trekt de aandacht

In de afgelopen maanden hebben de Turkse ingenieurs op het terrein in Beek onder toezicht van Boeing gestaan. De vliegtuigbouwer heeft uitgelegd hoe de schade moest worden hersteld. ACT Airlines wil het toestel zo snel mogelijk laten vertrekken. "Iedere dag dat het hier staat kost veel geld", zegt de woordvoerster van de luchthaven. Na morgen wordt de Boeing weer opgenomen in de reguliere vrachtvloot van ACT. Voor de maatschappij is het incident in Beek geen aanleiding om de veiligheidsvoorschriften aan te passen. Bayram: "We voldoen aan de hoogste ­internationale eisen."