De vezel die wielerbroek en hockeystick onverwoestbaar maakt

De vezel die wielerbroek en hockeystick onverwoestbaar maakt

Afbeelding: BL

Voor wie het niet wist: het grootste deel van een hockeystick bestaat uit carbon, een goedje dat de neiging heeft om uit elkaar te klappen als er echt heel veel kracht op wordt uitgeoefend. Op Brightlands Chemelot Campus voegt DSM Dyneema de Dyneema vezel toe aan de carbon, waardoor de stick ijzersterk wordt.

Het gaat concreet om minder dan tien procent van de stick, maar die vezel maakt wel degelijk een wereld van verschil. Tevens absorberen de vezels vibraties, waardoor de speelster met meer gevoel kan hockeyen. Het grootste voordeel van carbon met Dyneema is dat de terugslag na het slaan minimaal is. Zo wordt alle energie in de bal gestopt. “Dergelijke gevoelens van controle
zijn onontbeerlijk op het topniveau waarop deze sporters bezig zijn”, vertelt new busines developer Tim Kidd van DSM Dyneema. “Door de toepassing van carbon kan die stick lekker licht blijven en dankzij de combinatie met Dyneema vezels wordt hij flexibeler, sterker en kun je er ook nog eens keihard mee slaan.”

Ook de wielrenners profiteren volop mee van de verdere ontwikkeling van textiel waarin de Dyneema vezel is verwerkt. Bij valpartijen zorgt de wielerbroek op de pijnplekken - billen en heupen – voor een stukje extra bescherming. Er wordt bij Brightlands inmiddels ook druk gewerkt aan shirtjes met Dyneema vezels voor de coureurs.

Dergelijke protectie is psychologisch gezien belangrijk voor wielrenners. Ze zijn steeds op zoek naar de limiet bij afdalingen en tijdens massasprints. Het geeft rust in het hoofd als een wielrenner weet dat optimaal beschermd is tegen ernstige schaafwonden.

Tom Dumoulin vertelt op Racefietsblog: “Mijn huidige broek is een combinatie van zoveel mogelijk bescherming met Dyneema zonder dat de ‘fit’ minder wordt. Daar was ik in het begin bang voor, dat de stretch er uit zou gaan en de broek niet lekker meer zou zitten. Maar dat is niet het geval. Dyneema voorkomt schaafwonden, dus ik zou het fijn vinden als de toepassing nog verder kan worden uitgebreid naar boven. Het probleem is dat het niet op een wrijvingspunt moet zitten, want dan kan het gaan irriteren. Daar wordt aan gewerkt.”

Lees meer op de website van Brightlands