Verkeersdrukte neemt toe: steeds meer files in Limburg

Print
Verkeersdrukte neemt toe: steeds meer files in Limburg

Afbeelding: Stefan Koopmans

De toename is een landelijke trend -?het aantal files en de lengte ervan stegen in heel Nederland met 25 procent in de eerste maanden van 2018?- maar in Limburg neemt de filedruk nog harder toe.

De ANWB meet een toename van 40 procent van de ‘filezwaarte’, waarbij de lengte maal de duur van de file wordt gemeten. In 2017 steeg de filezwaarte nog met 20 procent vergeleken met 2016, aldus de ANWB.

Opvallend
Manager verkeersinformatie van de ANWB, Arnoud Broekhuis, noemt het een opvallende stijging: "We zien gewoon veel meer auto’s. Het lijkt wel of er een soort verzadiging aan het optreden is."

Alle wegen
De ANWB maakt gebruikt van het meetsysteem ‘floating car data’ van navigatiesysteem TomTom. Dit systeem meet de drukte op alle wegen in Limburg, dus niet alleen de snelwegen.

RWS
Ook Rijkswaterstaat, dat alleen de snelwegen en op een andere manier meet, ziet een stijging van 7 procent van de filezwaarte in Limburg vergeleken met het gemiddelde filecijfer van de afgelopen vijf jaar. Voor 2018 wordt een nog grotere filedruk verwacht.

Bovengemiddeld
Met name op de A2, de A67 en de A73 was in 2017 een ‘bovengemiddelde filezwaarte’ te zien, aldus Rijkswaterstaat. Naast de filezwaarte nam ook de verkeers­drukte - het aantal voertuigen op de weg- toe. Dit geldt met name op het stuk A2 tussen Kerensheide en Kruisberg: hier is een stijging van bijna 25 procent verkeersdrukte te zien voor de periode 2014 tot en met 2017.

Krimp
Henk Meurs, hoogleraar Planologie van de Radboud Universiteit Nijmegen wijst erop dat Limburg een krimpregio is: "Het is het opmerkelijk dat in Limburg de filedruk toeneemt. Het is namelijk niet zo dat de Limburgse bevolking ook groeit, die krimpt juist."

Economie
Volgens Meurs is de meest logische verklaring voor de aanwas van de filezwaarte dat de economie in Limburg is aangetrokken. Dit leidt tot meer drukte op de weg, aldus Meurs. "In het algemeen geldt: hoe beter het gaat met de economie, hoe drukker het wordt op de wegen. Dus ook in Limburg hebben waarschijnlijk de laatste jaren meer mensen een baan gekregen en zijn gaan werken op een andere plek dan waar ze wonen."

Vrachtverkeer
Of het vrachtverkeer, dat Belgische en Duitse tolwegen probeert te vermijden, ook een rol speelt bij de toegenomen drukte, is nooit bewezen zegt Meurs. "Hier is onderzoek naar gedaan door het ministerie van Infrastructuur waaruit bleek dat als dit fenomeen al enig effect heeft, dit minimaal is."

Spits mijden
Ook proberen steeds meer mensen de spits te mijden wat ironisch genoeg juist weer voor langere files zorgt, zegt Meurs. "Dit kun je vergelijken met een kraan die druppelt. Als het precies zo valt dat alles rustig doordruppelt, is er niks aan de hand. Maar als de afvoer eenmaal verstopt is, kost het ook veel tijd om alles weer te ontstoppen."

Autoverkoop
Ook Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid van de universiteit van Delft wijst als oorzaak van toename van de filedruk naar de economische groei in Nederland. Meer inkomsten betekent volgens Van Wee dat er meer auto’s worden gekocht. "De drukte op de wegen is ruwweg te vergelijken met hoe druk het was in het jaar voor 2008 - het jaar waarin de economische crisis begon." Als Limburg geen krimpregio was geweest, waren de wegen waarschijnlijk nog drukker geweest, aldus Van Wee.

Verbreding
In de file top 50 van Nederland komen geen Limburgse snelwegen voor, zegt Rijkswaterstaat. Maar de verbreding van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide - waar de verkeersdrukte het grootst is, samen met de A74 tussen Tiglia en de Duitse grens - staat wel op de planning. Rijkswaterstaat: "We verbreden dit stuk snelweg van tweebaanswegen met spitsstrook naar driebaanswegen met vluchtstrook." Voor knelpunten op de A67 en A73 heeft de overheid ‘verkenningen’ uitgezet waarna een besluit over eventuele maatregelen wordt genomen. De A79 - waar geen filezwaarte te zien is - krijgt medio 2020 een grote onderhoudsbeurt.

Randstad
Over de landelijke verdeling van overheidsgeld voor het onderhoud van snelwegen zegt de gedeputeerde Hubert Mackus van de provincie Limburg, verantwoordelijk voor infrastructuur: "We zien dat de Randstad altijd prioriteit heeft. Er kan natuurlijk altijd meer geld bij voor de wegen in Limburg."

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje