Dit artikel is exclusief voor abonnees van De Limburger
Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

‘Maanden in de snelkookpan’

‘Maanden in de snelkookpan’

Leerlingen van de Niekeeschool in Roermond. Afbeelding: John Peters

Blijdschap, teleurstelling en vastberadenheid. Het was er gisteren allemaal, bij de eerste lichting examenkandidaten van de innovatieve leerroute Agora in Roermond. Bijna iedereen slaagde voor - een deel van - de examens.

Izee Derkx is geslaagd voor haar vmbo-t examen. "Mijn moeder stond te springen in de kamer toen ze het hoorde”, zegt de Agoriaanse leerlinge uit Heel nuchter. "Morgen nog naar een feestje en dan weer werken he?” Noah Belebouh uit Roermond, de enige kandidaat die vmbo-kader examen deed, moet maandag nog een herkansing voor biologie maken. "Baal ik wel een beetje van, want ik ben al aangenomen op het CIOS. Ik heb gelukkig mijn moeilijkste vak wiskunde afgerond en bio moet gewoon lukken”, zegt hij.

Van de eerste 17 examenkandidaten die de persoonlijke leerroute van Agora hebben gevolgd, hebben er zes een volledig examen afgelegd, van wie er vier zijn geslaagd (havo en vmbo) en twee leerlingen een herkansing hebben. Negen leerlingen deden vervroegd examen (vmbo, havo en vwo) in enkele vakken. Op drie leerlingen na die één 5 haalden, heeft de rest zijn vakken binnen. Twee deden staatsexamen en krijgen de uitslag pas eind juni.

Tevreden
Medebedenker Jan Fasen van Agora is heel tevreden met het resultaat. "Die twee die herexamen moeten doen, halen dat.” Hoogleraar Onderwijs Jos Claessen van de Open Universiteit in Heerlen is ook tevreden. "Je kunt dit soort resultaten, zeker die van het eerste examenjaar, niet vergelijken. Er zijn op een gewone middelbare school vrijwel geen leerlingen die vervroegd (deel)examens doen of staatsexamens. Er wordt bij Agora goed gebruikgemaakt van de grote flexibiliteit in examenvarianten”, constateert Claessen in zijn verslag.

Hij volgde de examengroep van Agora het afgelopen jaar van dichtbij. Wie in het eerste jaar van dit innovatieve onderwijsconcept begon (8 van de 17 examenleerlingen, de rest was zij-instromer), kon drie jaar lang projecten doen die hij of zij leuk vond. Zonder toetsen, zonder lessen, zonder cijfers, zonder huiswerk. Maar dit vierde jaar moest de examengroep aan de bak, want de landelijke exameneisen gelden ook voor Agorianen. En dit examenjaar was verre van eenvoudig, concludeert de hoogleraar in zijn verslag. "Het was een soort snelkookpan waarin de leerlingen in acht maanden werden klaargestoomd”, zegt hij.

Even zoeken
Leerlingen – die van vmbo-kader tot en met vwo examens deden – hadden het niet gemakkelijk: afspraken maken, huiswerk maken, stof vanbuiten leren, versneld door les­methodes gaan, plannen en contact met coaches en vakdocenten onderhouden. Ook voor de school was dit eerste examenjaar even zoeken: organisatie, werkwijze, personele bezetting en inhoudelijke invulling door docenten, alles moest vanaf nul worden bedacht.

Claessen geeft dan ook advies. De basiskennis en basisvaardigheden zoals tekstanalyse, samenvatten, teksten schrijven en beoordelen, zouden binnen Agora meer aan bod moeten komen. Ook zouden leerlingen in het voorlaatste jaar juist projecten moeten doen die op de examenstof aansluiten.

Bijgebogen
En als je nooit hoefde te leren en huiswerk te maken, dan is dat ineens best lastig. ‘Het veronderstelt dat de leerlingen in de examengroep met een grote mate van zelfstandigheid hun studieproces plannen, organiseren en uitvoeren’, schrijft hij. "Ik snap de ideologie van Agora: laat het initiatief zo veel mogelijk bij de leerling liggen. Toch is het goed als dit iets wordt bijgebogen”, aldus Claessen.

Guus Lutgens uit Heerlen heeft in vijf vakken examen vwo gedaan. Er staan drie achten op zijn lijst.

Luke Moorman (17) uit Weert deed drie vakken op vwo niveau. "De makkelijkste. Ik heb een zes, een zeven en een negen. Een negen voor Engels. Niet zo moeilijk, ik ben geboren in Ierland en woon pas zes jaar hier.”