Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Plus-artikelen zijn exclusief voor abonnees van De Limburger. Verder lezen?

Politie waarschuwt ondernemers: 'Wees kritisch op je klanten'

Politie waarschuwt ondernemers: 'Wees kritisch op je klanten'

Leonie Bouwknegt en Jeroen Duijsings gaan ondernemers leren alert te zijn op gedrag van klanten Afbeelding: Rob Oostwegel

Let op je klanten. De politie Limburg en het Platform Veilig Ondernemen zijn een campagne gestart om met name de vastgoedbranche en autoverhuur-bedrijven alert te maken op het gedrag van hun potentiële clientèle. "Vraag door. Voor je het weet ben je via via zaken aan het doen met criminelen.”

Komt een stel bij de autoverhuurder. Wil twee maanden een auto huren. Betaalt cash. "Lag het er altijd maar zo dik bovenop”, verzucht Leonie Bouwknegt, teamleider ondermijning bij de politie Limburg. "Het gaat meestal veel subtieler.”

Bewustmaken
Op de website van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) is sinds vorige week een filmpje te zien met het hierboven geschetste scenario. De rol van overblufte autoverhuurder wordt met verve gespeeld door Jeroen Duijsens, manager van het Platform Veilig Ondernemen (PVO) Limburg. "We willen ondernemers bewustmaken dat ze moeten checken met wie ze zaken doen. Zware criminelen werken zo anoniem mogelijk, vaak via tussenpersonen. Signalen kunnen zijn dat iemand iets vraagt wat niet normaal is of cash wil betalen. Iemand die een auto komt huren, hoeft niet de bestuurder te zijn. Als iemand alleen een kopie van een identiteits­bewijs kan laten zien, moet je het niet vertrouwen. Vraag door. In dit geval mag de dienst trouwens ook niet worden verleend.”

Zo’n auto gaat in het criminele circuit van hand tot hand. Bouwknegt: "Laat mensen zich legitimeren en check zo’n ID met een controle-app. Zorg ervoor dat het huurcontract in de auto ligt. De gewone klant heeft daar allemaal geen last van.”

Top tien
Hoe vaak het nou precies voorkomt dat de onderwereld zich op deze manier vermengt met de boven­wereld, is niet bekend. "Maar inmiddels hebben we wel een top tien van autoverhuurders die we standaard controleren. Bekende ‘foute’ ondernemingen. Er wordt van alles vervoerd met zo’n busje: hennepstekken, potgrond, folie, lampen. Zo faciliteer je als ondernemer de onderwereld. Met die bedrijven voeren we stopgesprekken: kijk nou toch eens kritisch met wie je eigenlijk zaken doet.”

Deze bedrijven zijn nu niet vergunningplichtig. In Heerlen wordt erover gedacht daar wel voor te gaan zorgen. "We hebben een gesprek gehad met burgemeester Emile Roemer en die had daar zeker oren naar”, zeggen Bouwknegt en Duijsens.

Lege panden in buitengebied popuair
De agrosector heeft het probleem dat er veel grote panden in buitengebieden leeg staan. Boeren bijvoorbeeld worden rechtstreeks ­benaderd, weet Bouwknegt. De volgende sector waar de campagne zich op gaat richten is dan ook de agrarische. "Iemand zoekt een plek om zijn caravan te stallen. Dan is een loods van 300 vierkante meter wel een beetje groot.”

Dat wil niet zeggen dat zo’n trans­actie per se niet door mag gaan, zegt Bouwknegt. "Maar als iets je als ondernemer niet helemaal lekker zit, meld het dan bij ons. Dat kan ook anoniem. Wij krijgen dit soort signalen graag.” Op de site van CCV zijn checklists te vinden speciaal voor autoverhuurbedrijven en vastgoedhandelaren/verhuurders.

Posters
"Print die en leg ze op je balie. Dan weet de klant ook meteen waar hij aan toe is. Dan is meteen bij binnenkomst duidelijk hoe het bedrijf werkt.” Behalve twee filmpjes en checklists zijn er ook posters gemaakt die ondernemers kunnen ophangen. Daarop staat ‘Wij werken samen met de politie’ en ondernemers kunnen er hun eigen bedrijfsnaam op invoeren. Duijsens: "We willen ze concrete middelen in handen geven.”

Productielocaties worden steeds groter, zowel voor synthetische drugs als hennep, hoewel hennepplantages ook nog steeds op zolderkamertjes worden gevonden. De politie houdt nog altijd wekelijks ‘hennephaaldagen’, zegt Bouwknegt. Duijsens vertelt over een straat met rijtjeshuizen, waar na een brand bleek dat de zolders waren doorgebroken en samen één grote plantage herbergden. En over een loods vol oude autobanden, waaronder een zeecontainer met een lab voor synthetische drugs bleek schuil te gaan.

Toeval
Nu komt de politie daar meestal per toeval bij uit, vaak als er brand uitbreekt. Bouwknegt: "Wij zitten echt te wachten op signalen. Soms zit het in kleine dingen. Die man die wel heel vaak bij de bouwmarkt komt om folie te halen. Daar kan de caissière of bedrijfsleider ook alert op zijn. Of dat nagelstudiootje dat wel erg veel aceton bestelt bij de chemicaliënhandel. De massagesalon waar nooit een klant komt. Als je dat opvalt, ook als gewone burger: meld het. We willen gewoon het gesprek erover op gang brengen. Wat we niet willen, is dat we deze vormen van ondermijning met zijn allen ­accepteren.”

Reageren?
annelies.hendrikx@delimburger.nl