Heineken is meest aantrekkelijke baas voor millennials

Print
Heineken is meest aantrekkelijke baas voor millennials

Afbeelding: iStock

SITTARD - Je bent net afgestudeerd en op zoek naar de ideale werkgever. Maar wie is dat? Volgens de Nederlandse studenten is Heineken het meest aantrekkelijke bedrijf.

KLM, Google, Nike en Apple completeren de top vijf. DSM (plek 76) en Sabic (98) hebben wat missiewerk te doen.

Bierbrouwer Heineken is net als vorig jaar favoriet onder de millennials. Dat blijkt uit de ranglijst 2018 die het Zweedse adviesbureau Universum heeft opgesteld naar aanleiding van een enquête onder 21.807 Nederlandse studenten aan 33 universiteiten en hogescholen.

Campagne
Heineken dankt zijn populariteit volgens de onderzoekers vooral aan de wervingscampagne Go Places, die focust op de carrièremogelijkheden binnen de Heinekenfamilie.

De top tien van de ranking bestaat uit een mix van oer-Nederlandse bedrijven als Heineken, KLM en Unilever en hippe, innovatieve multinationals uit de Verenigde Staten zoals Google, Nike, Apple en Tesla.

Uitstraling
Voor de nieuwste generatie afgestudeerden zijn niet alleen salaris en goede arbeidsvoorwaarden belangrijk, maar gaat het ook om de uitstraling van een bedrijf en de normen en waarden die het hanteert. "Jongere generaties willen innovatief zijn en de wereld verbeteren en kijken op een andere manier naar de wereld”, aldus Aurélie Pradier van de Nederlandse vestiging van Universum.

Hoe zit het dan met de Limburgse bedrijven? Het is opmerkelijk dat alleen Vodafone/Ziggo, DSM en Sabic in de algemene top honderd figureren, terwijl Limburg op het vlak van innovatie toch veel meer te bieden heeft. Denk bijvoorbeeld aan achtbaanbouwer Vekoma, Inalfa en Medtronic. Opvallend is ook dat Vodafone (plaats 61) beter scoort dan DSM (76) en Sabic (98). Onder technische studenten daarentegen zijn juist DSM (plek 29) en Sabic (79) populairder en is Vodafone hekkensluiter. De ‘technieklijst’ wordt overigens aangevoerd door Tesla, Google en Philips.

Innovatie
Innovatie en creativiteit zijn hot, ‘groen’ is op dit ogenblik slechts een inspiratiebron voor studenten. "DSM heeft duurzaamheid vol omarmd”, zei topman Feike Sijbesma vorige week. "Winst maken en duurzaamheid moeten hand en hand gaan. Logisch, anders gaan de millennials niet meer bij je werken en de klanten je producten niet meer kopen.”

Het hogere doel dat DSM nastreeft vindt vooralsnog geen vertaling in een hoge plek op de ranglijst. Wat dat betreft hebben DSM en Sabic nog heel wat missiewerk te verrichten onder de studenten.