Aldi stopt als eerste met verkoop energiedrankjes aan kinderen

Print
Aldi stopt als eerste met verkoop energiedrankjes aan kinderen

Afbeelding: iStock

Aldi legt als eerste supermarkt in Nederland de verkoop van energiedrankjes aan banden. Vanaf 1 oktober mogen kinderen die jonger zijn dan 14 jaar de pepdrankjes niet meer kopen.

In geval van twijfel over de leeftijd vragen de caissières om een legitimatiebewijs. Daarnaast gaat de supermarktketen klanten informeren over de gezondheidsrisico’s van energiedrankjes.

Schadelijk
Energydrinks bevatten veel suiker en cafeïne. Kinderartsen pleiten al jaren voor een verbod op de verkoop van de drankjes aan kinderen. Die kunnen leiden tot angststoornissen, gejaagdheid, hartritmestoornissen, slaapproblemen en orgaanschade.

Er zijn zelfs enkele gevallen bekend van kinderen die zijn overleden aan een overdosis energiedrank. Op veel middelbare scholen zijn blikjes van merken als Red Bull, Golden Power, Bullit en Mega Force al verboden omdat docenten geen stuiterende kinderen willen in de klas.

Positieve stap
"Energiedrankjes hebben een enorme aantrekkingskracht op kinderen, maar ze zijn geen gezonde keuze", zegt directeur Marjon Bachra, directeur Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG). Dat Aldi stopt met de verkoop aan kinderen onder de 14 jaar noemt ze een 'positieve stap'.

"Wij hopen dat andere supermarkten dit voorbeeld zullen volgen." Aldi Nederland heeft 14 jaar als leeftijdsgrens gekozen omdat die in lijn is met de richtlijnen van het Voedingscentrum.

Ook speelt mee dat vanaf die leeftijd een identificatieplicht geldt.