Fietsers vormen probleem op Maastrichtse Groene Loper

Print
Fietsers vormen probleem op Maastrichtse Groene Loper

Voetgangers en fietsers moeten het brede gravelpad van de Groene Loper delen. Afbeelding: Johannes Timmermans

Fietsers die voor gevaarlijke situaties zorgen op de Groene Loper. Oud-raadslid Josje Godwin kaart deze kwestie aan, maar wethouder Gert-Jan Krabbendam vindt het nog te vroeg om in te grijpen.

De Groene Loper in Maastricht is een prachtige ‘relaxboulevard’ geworden. Geen voortdurende file meer van stinkende vrachtwagens, maar fraaie bomen, ontspannen terrasgangers, wandelaars en fietsers. Ontspannen? Nou ja, daar denken diverse mensen anders over.

Gravelpad
Cruciaal is de rol van de fietsers. Die mogen kiezen: de smalle ventweg of het brede, gele gravelpad. Nemen ze de gravelroute, dan moeten ze hun territorium delen met voetgangers. De eerste racefietsers zijn al gesignaleerd en ook vanuit zijstraten kruisende tweewielers bevorderen de overzichtelijkheid niet.

Levendig is de situatie zeker, maar oud-raadslid Josje Godwin, die vlakbij een winkel bestiert, is niet positief. "Erg gevaarlijk voor de kleintjes die daar lopen of er met hun driewielertje leren fietsen. Je moet constant oppassen voor fietsers. Maar ook voor oudere mensen is het niet echt veilig."

Inhaalacties
Ook op de ventweg is het niet altijd pais en vree. Langzame fietsers dwingen auto’s soms honderden meters stapvoets te rijden. Geërgerde automobilisten wagen zich soms aan (gevaarlijke) inhaalacties op de extreem smalle asfaltweg, sommige automobilisten rijden sowieso te hard.

Godwin: "Als raadslid heb ik zelf ­ingestemd met deze opzet, maar je moet erkennen dat het geen succes is. De Groene Loper is, vooral door allerlei aanpassingen in het plan, een echte sluiproute geworden."

Bordjes
Godwin wil het middenstuk van gravel fietsvrij verklaren en daarmee veilig maken. "Dat kan zonder veel aanpassingen, een kwestie van bordjes verplaatsen." Om de fietsers op de ventweg meer bescherming te bieden, zou de maximum-snelheid daar omlaag moeten van 50 naar 30 kilometer per uur. Daar pleiten omwonenden in een petitie voor.

Wethouder Gert-Jan Krabbendam kent de kritiek, maar wil geen overhaaste beslissingen nemen. "De Groene Loper is pas net opgeleverd. Mensen moeten eerst wennen. Laten we dat even de kans geven."

Godwin is niet overtuigd. "De vraag is of de problemen iets te maken hebben met ‘nog wennen’. Gemeente: beleg een bijeenkomst met alle betrokkenen en luister goed."

Overleggroep
Buurtbewoonster Desirée Verbeet heeft de signalen deze week gemeld in de overleggroep A2. "Onze ervaring is dat de gemeente daar serieus mee omgaat."

De gemeente zelf wijst op de Markt, waar ook veel fietsers en wandelaars door elkaar heen krioelen, iets wat (vrijwel) altijd goed gaat. Verbeet: "Die vlieger gaat niet op, op de Markt is veel meer ruimte."

 

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje