Spoortunnel en ondergronds station in Maastricht van de baan

Print
Spoortunnel en ondergronds station in Maastricht van de baan

Afbeelding: ANP/Marcel van Hoorn

Een lange spoortunnel en een ondergronds centraal station in Maastricht zijn onhaalbaar.

Dat blijkt uit onderzoek van ProRail. Ook het opheffen van het kopstation is voorlopig geen optie.

Internationaal openbaarvervoersknooppunt
Maastricht wil uitgroeien tot internationaal openbaarvervoersknooppunt. De intercity’s uit Amsterdam stoppen nu op het kopstation. Maastricht wil dat ze graag gaan doorrijden naar Luik. Daarvoor zouden er extra perrons moeten ­komen aan doorlopende rails.

ProRail heeft die optie onderzocht, maar zelfs bij de meest optimistische reizigersprognoses zou die investering niet terugverdiend gaan worden. Wel gaat Arriva volgend jaar de Euregiotrein rijden, van Luik via Maastricht en Heerlen naar Aken.

Ook (gedeeltelijke) verplaatsing van het brede emplacement naar bijvoorbeeld Maastricht-Noord acht ProRail onhaalbaar.

Twee kilometer lange tunnel
Een nog ingrijpendere oplossing voor de Maastrichtse spoorproblemen zou een tunnel van minstens twee kilometer lang zijn, met bijbehorend (grotendeels) ondergronds station. Uit het onderzoek blijkt dat die variant dermate duur is, dat ze zelfs als optie voor de lange termijn niet in aanmerking komt.

"Maar bij groeiende reizigersaantallen kan die discussie wellicht ooit opnieuw gevoerd worden”, denkt wethouder Gert-Jan Krabbendam.