Dit is een Via Limburg artikel.

Column: Die heerlijke maand Rieu

Print
Column: Die heerlijke maand Rieu

Afbeelding: Laurens Bouvrie

Was de maand juni al een groot zomerfeest. De maand Rieu zit er voor een derde op en bevalt net zo goed, zo niet beter.

Neen, ik ben geen fan van ‘euze Dré’. Geen dvd van dit Maastrichts mirakel bij mij thuis te vinden. Ook nooit naar een door TROS/Avro uitgezonden concert of show gekeken. Het gemiddelde repertoire dat André Rieu en zijn Johann Strauss Orkest brengt raakt bij mij simpelweg geen gevoelige snaar. Hij is in goed gezelschap. Dat geldt voor heel veel andere toppers uit de muziekwereld. Drie voorbeelden: Johann Sebastian Bach, Phill Collins en Bob Dylan. Grote en belangrijke namen met een staat van dienst waar je u tegen mag zeggen. Ook hen lukt het maar zelden mij te beroeren met waar ze zo goed in zijn of waren.  

 Dat wil niet zeggen dat ik niet kan genieten wat Rieu betekent voor miljoenen overal ter wereld wonende adepten. Dat doe ik vooral in de maand Rieu, volgens de Gregoriaanse kalender de maand juli en voor boeren de hooimaand. Want dan maakt Hij - zijn bewonderaars twijfelen geen seconde dat Rieu in werkelijkheid Dieu is – van Maastricht een stad gelijk Mekka maakt. In de loop der jaren leer je steeds meer dat de fans hem deze goddelijke status vol overtuiging toedichten. Denkt u dat ik overdrijf? Neem de moeite en de tijd om in de maand Rieu een terrasje te pikken en in gesprek te komen met zijn fans uit Italië, Engeland, Duitsland, Australië en Brazilië. Op een of andere manier herken je vrijwel onmiddellijk een fan van de Sint Pieterse stehgeiger. Niet omdat ze allemaal behangen zijn met Rieu-parafernalia. Misschien is het wel van hun oogopslag die puur geluk uitstraalt.

Die ambiance die de fans in de periferie rondom Rieu’s concertreeks in ‘his hometown’ teweeg brengen verveelt nooit. Het steekt niet alleen aan; het geeft het een indrukwekkend inzicht over hoe groot André Rieu is op het wereldtoneel van de entertainment. Dat leert bijvoorbeeld een praatje met het Engelse koppel Lorelei en Kevin. Vanuit het graafschap Norfolk komen ze vrijwel ieder jaar voor een of meer concerten naar Maastricht. Twee vragen stellen aan zo een ‘we love-Rieu-koppel’ en je komt meer te weten over hem dan op internet ooit te vinden zal zijn. En wat ze van Maastricht vinden? Gratis tip voor Maastricht Marketing: interview al die fans en stel ze die vraag. Het levert de beste en vrijwel kosteloze reclamefilm op ooit gemaakt om een stad wereldwijd te promoten.

Praat ook mee over dit onderwerp

Geef ook jouw mening over dit onderwerpen stuur een mail naar de krant

> Neem een kijkje op onze Facebook-pagina