Thuiswerken blijkt helemaal niet zo goed voor het verkeer

Print
Thuiswerken blijkt helemaal niet zo goed voor het verkeer

Afbeelding: Archief De Limburger

Mensen die een dag thuiswerken en daardoor niet de weg op hoeven, blijken helemaal niet zo goed voor de vermindering van files te zijn. Onderzoekers van de TU Delft ontkrachten dat één dag per week thuiswerken een daling van 20 procent in het woon-werk verkeer oplevert, zoals Sectortafel Mobiliteit beweerde in een bijdrage aan het Voorstel voor hoofdlijnen van het Klimaatakkoord.

Volgens geografen van de faculteit Bouwkunde van de TU accepteren thuiswerkers juist een langere woon-werkafstand, waarmee ze dat effect gedeeltelijk teniet doen. Zij zijn nagegaan hoe de reistijd tussen woon- en werkplek verandert als mensen beginnen met thuiswerken. Voor elke dag dat een werknemer thuiswerkt, accepteerden de deelnemers aan dat panel gemiddeld een langere reistijd tussen woon- en werkplek van vijf procent. De gegevens laten bovendien zien dat het effect op de lange termijn nog groter kan zijn.

De oorzaak daarvan is volgens promovendus Duco de Vos, één van de geografen die aan het onderzoek werkte, tweeledig. "Aan de ene kant zijn mensen vrijer in het zoeken van een passende woning die verder van de werkplek af ligt als ze één dag per week thuis kunnen werken'', legt hij uit. "Aan de andere kant speelt bij het solliciteren naar een baan waarbij thuisgewerkt kan worden, afstand waarschijnlijk een kleinere rol.''

Voordelen
Toch zien de onderzoekers voordelen bij thuiswerken. Ze stellen dat het mogelijk effecten heeft op de reikwijdte van arbeidsmarkten. Mensen die buiten de stad wonen worden in staat gesteld om in een groter gebied naar werk te zoeken en dat maakt wonen buiten de steden aantrekkelijker.

De geografen maakten bij hun onderzoek gebruik van gegevens uit het Arbeidsaanbodpanel van het Sociaal Cultureel Planbureau voor de jaren 2002-2014.