NS verhoogt prioriteit van treinairco

Print
NS verhoogt prioriteit van treinairco

Afbeelding: Flickr/Rob Dammers

Om ervoor te zorgen dat reizigers met tropische temperaturen in een koele trein kunnen zitten, heeft NS de prioriteit van treinairco’s verhoogd. Als een airco defect raakt gaat de trein zo snel mogelijk voor reparatie van het spoor.

Dagelijks werken extra monteurs verspreid over vier locaties aan het onderhoud en herstel van de vijfduizend airco’s. Stephan Venrooij, verantwoordelijk voor het NS-onderhoudsbedrijf in Leidschendam: "We zorgen ervoor dat in elke dienst en in elk team voldoende monteurs zijn die de airco kunnen behandelen."

'Verse lucht'
Monteur Mike Faas werkt aan de airco’s. "Eens in de drie maanden wordt bijvoorbeeld het filter vervangen, zodat onze reizigers verse lucht krijgen", licht hij toe. "Als je in de zomer buiten loopt en het is zoals nu bijna dertig graden, dan vindt je het natuurlijk heerlijk als je in een koude trein komt." 

In totaal heeft 95 procent van de treinen airco. De oudere treinen zonder airco rijden vooral sprinterdiensten voor korte afstanden en hebben een raampje dat open kan.

Automatisch geregeld
NS benadrukt dat de conducteur of machinist de airco niet kan instellen, omdat de temperatuur 'automatisch wordt geregeld'. De temperatuur kan per coupé verschillen. NS-woordvoerder Erik Kroeze: "Reizigers kunnen de coupé kiezen die ze prettig vinden. Wat de ene reiziger prettig vindt, vindt de ander te koud."