Geen 'Max Verstappenbocht' in Amstenrade

Print
Geen 'Max Verstappenbocht' in Amstenrade

Afbeelding: Annemiek Mommers

Na protest van bewoners en bedrijven past Schinnen de belangrijke splitsing van Amstenrade aan. Geen racecircuit maar een kruising met verkeerslichten. En de hoofdwinkelstraat blijft toegankelijk.

Nee, er komt geen Max Verstappenbocht, zoals een omwonende het eerste ontwerp voor de T-splitsing Hommerter Allee-Allee-Hoofdstraat in Amstenrade heeft genoemd. Toch had de gemeente Schinnen goede redenen om de verkeersstroom via een ruime bocht vanaf de Allee de Hommerter Allee op te laten draaien. "In november wordt het stuk Buitenring richting Brunssum opengesteld. We verwachten vanaf dan ongeveer twee keer zoveel verkeer in Amstenrade”, legt wethouder Karel Wolff van Verkeer uit.

'Max Verstappenbocht'
Die stroom auto’s wil de gemeente niet dwars door Amstenrade laten rijden, maar om de kern heen, via de Hommerter Allee richting Schinnen. Om te voorkomen dat het verkeer de Hoofdstraat zou oprijden, voorzag het ontwerp in eerste instantie een drempel naar die straat. "En we hadden een mooie bocht ontworpen die de hoofdroute volgt.”

Omwonenden vreesden veel te hoge snelheden in die bocht. Wolff: "Ze werden gek. ‘Dat wordt een Max Verstappenbocht’, zeiden ze. Ze hebben ons verzocht een alternatief te bedenken.”

'De dood van Amstenrade'
Ook ondernemers in de Hoofdstraat van Amstenrade klaagden over het plan. Want die drempel zou veel verkeer en dus potentiële klanten uit de straat weren. "Die drempel zou de dood van Amstenrade hebben betekend”, zegt cafébaas Hein Mennens van de Rode Ridder. Toine Senden van de tabakswinkel: "De meeste winkeliers zijn afhankelijk van het doorgaand verkeer.”

Nieuw ontwerp
Het nieuwe ontwerp van de gemeente Schinnen voorziet nu in een traditionele T-splitsing met verkeerslichten. De bocht Allee-Hommerter Allee is nu gemarkeerd als hoofdroute. Wie vanuit Hoensbroek rechtdoor de Hoofdstraat in wil, moet rechts voorsorteren.

Wethouder Wolff hoopt dat zo veel mogelijk verkeer gebruik zal maken van de Buitenring en de hoofdroutes Hommerter Allee en de N276 van Sittard naar Doenrade. Dat zou de dorpskernen ontlasten. Om de route door Amstenrade en Oirsbeek onaantrekkelijk te maken voor doorgaand verkeer wordt het deel Amstenrade een 30 kilometerzone.

Racecircuit
In Oirsbeek worden eilandjes in het midden van de weg aangelegd en de splitsing bij de Altaarstraat wordt gereconstrueerd. Want vriend en vijand zijn het erover eens dat de Hoofdstraat en, in het verlengde, de Provinciale Weg nog veel te vaak als racecircuit worden gebruikt.

"Sommigen rijden 90 kilometer per uur. Maar het ergste zijn de grote tractoren. Voor mij mag het terug naar 30 kilometer per uur, misschien krijg ik dan ook ruimte voor een terras”, zegt René Theunissen van Bread & Company in de Hoofdstraat. Maar verkeer moet er blijven komen van hem. "Dit is de hoofdwinkelstraat van de gemeente Schinnen. En ik moet het echt hebben van langsrijdend verkeer. De supermarkt ook.”

Ook kapper Raymond Schoenmakers van Unico is blij als het rustiger wordt. "Minder lawaai, minder luchtvervuiling. Maar extra klandizie verwacht ik niet. Laatst had ik ­iemand die me nog nooit eerder had gezien, terwijl ik hier al 22 jaar zit.” Volgens cafébaas Hein Mennens werkt het echter wel zo. "Als ze langzamer rijden, zien ze je eerder.” Hij hoopt daarnaast op een betere nachtrust als het verkeer langzamer rijdt.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje