'Gedupeerde Ryanair-klanten hebben recht op extra compensatie'

Print
'Gedupeerde Ryanair-klanten hebben recht op extra compensatie'

Afbeelding: iStock

Reizigers die gedupeerd worden door de staking bij Ryanair volgende week, hebben – behalve een omboeking of terugbetaling – ook recht op een compensatie. Dat zegt de Belgische consumentenclub Test-Aankoop.

Argument
Passagiers hebben recht op een extra compensatie als ze minder dan twee weken voor het vertrek op de hoogte worden gebracht, tenzij er sprake is van overmacht. Ryanair zou zich achter dat argument verschuilen, maar volgens de consumentenorganisatie is daar geen sprake van.  

"De staking wordt enkel als uitzonderlijke omstandigheid beschouwd als die extern is aan het bedrijf, bijvoorbeeld stakende luchtverkeersleiders. Deze stakingen zijn intern, dus binnen het bedrijf, en kunnen rechtstreeks worden gelinkt aan de moeilijke arbeidsomstandigheden binnen het bedrijf", zo zegt de consumentenorganisatie.

Woensdag werd duidelijk dat door de staking van het cabinepersoneel volgende week maximaal driehonderd Ryanair-vluchten uitvallen. De Ierse budgetluchtvaartmaatschappij heeft de staking van het personeel in België, Spanje, Portugal en Italië aan de getroffen reizigers gemeld. Het gaat om zo'n 50.000 klanten. 

De extra compensatie voor klanten van wie de vlucht geannuleerd is of die meer dan drie uur vertraging hebben, hangt af van de afstand van de vlucht en kan uitkomen op een bedrag tussen de 250 en 600 euro per persoon. Ook Nederlandse reizigers van wie de vlucht is geannuleerd, zouden recht hebben op een financiële tegemoetkoming. 

Lees ook: Cabinepersoneel Ryanair staakt in juli, vliegmaatschappij zal zware druk uitoefenen

Stappen 
Om de eis van schadevergoeding extra kracht bij te zetten, heeft de Belgische minister Kris Peeter van Consumentenzaken de baas van Ryanair, Michael O’Leary, per brief gewezen op zijn verplichtingen richting passagiers. De bewindsman wacht de reactie van de Ierse vliegmaatschappij af, alvorens mogelijke verdere stappen te ondernemen, zo laat een woordvoerster weten. 

Ryanair noemt de werkonderbrekingen van het cabinepersoneel 'niet gerechtvaardigd' en zegt dat die niets anders zullen bewerkstelligen dan het verstoren van familievakanties en het helpen van concurrerende luchtvaartmaatschappijen. Het bedrijf claimt een goed loon te betalen met goede secundaire arbeidsvoorwaarden.