Dit artikel is exclusief voor abonnees van De Limburger
Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

Gabbers, punkers, goths: Heerlen had ze allemaal

Headbangen tijdens een metal-concert in Nova Zembla (Heerlerheide), eind jaren ’80. Afbeelding: collectie Jens Rademakers

Waarom zijn het juist voormalige mijn- en industriesteden waar zich een breed palet van uiteenlopende cultuuruitingen ontwikkelt? Die vraag komt onwillekeurig op bij’ The Post-Industrials’, het verhaal over de (muzikale) subculturen in Heerlen en omstreken. Na de expositie komt nu het boek.

De geschiedenis van de voormalige Oostelijke Mijnstreek houdt niet op bij de mijnsluitingen. Het leven in Heerlen en omstreken ging door, en de geschiedenis ook. 



‘Na het vallen van de Lange jan kleurde Heerlen grijs. Massale nieuwbouw leek de stad niet te redden, en arbeiders bleven gedesillusioneerd thuis. Maar in de kieren van het beton groeide ook nieuwe creativiteit, van gitzwart tot fluorescerend groen. In de subculturen van de postindustriële steden vonden nieuwe generaties ...