"Dacht in Hockenheim mijn derde 'in memoriam' van dat jaar te schrijven"

Print
"Dacht in Hockenheim mijn derde 'in memoriam' van dat jaar te schrijven"

Afbeelding: .

Het moet 1978 zijn geweest. Net in het bezit van een rijbewijs tuf ik met een 2CV4 (ja, de veelgeprezen ‘lelijke eend’) die ik voor een paarhonderd gulden op de kop getikt heb richting Hockenheim.

Idolaat ben ik van Emerson Fittipaldi, de ruige Braziliaan die in 1972 en 1974 wereldkampioen werd, maar daarna zijn Formule 1-loopbaan verkwanselde door een eigen team te beginnen.

Emmo
Vanaf dat moment rijdt Emerson er een beetje achteraan; kan zich soms zelfs niet eens kwalificeren voor een Grand Prix. Maar voor mij kan ‘Emmo’ niet kapot. Op de tribune zit ik met mijn Copersucar Fittipaldi-shirtje; ik ben de enige. Elke keer als hij met zijn bolide langs stormt, sta ik op en applaudisseer. Emerson wordt vierde, een nooit verwacht resultaat dat ik later die avond na terugkeer in Geleen met een paar vrienden tot diep in de nacht vier.

Zo is de eerste herinnering aan Hockenheim een hele zoete. Er volgen nog tientallen andere bezoekjes, de meeste werkgerelateerd. Een handjevol zijn me slechts bijgebleven. Zoals 1994, de beruchte pitbrand. Angstaanjagend, bloedstollend. De foto van de in lichterlaaie staande Benetton van Jos Verstappen ging de hele wereld over. Na Roland Ratzenberger en Ayrton Senna eerder dat jaar, vermoedde ik een derde ‘in memoriam’ te moeten schrijven in de nog maar prille loopbaan als Formule 1-verslaggever, maar wonderwel stapte de vader van Max vrijwel ongedeerd uit het inferno.

Mercedes-werknemer
Van de edities daarna is weinig blijven hangen of het moet die ene keer (in 2000) zijn dat er tijdens de race plotseling een toeschouwer de baan op wandelt. Een boze Mercedes-werknemer, zo blijkt later, die vindt dat hij onterecht is ontslagen. In 2014 schrijft Max Verstappen er geschiedenis. Net vanuit de karts overgestapt in een Formule 3-bolide, wint hij er als zestienjarige zijn eerste race in de autosport en krijgt later dat jaar een Formule 1-contract bij Toro Rosso. Tsja, en nu lijkt het gedaan met Hockenheim als Formule 1-circuit. Het is financieel niet meer op te brengen…. In Duitsland. Zondag, de laatste keer. Die van veertig jaar geleden zal ik in elk geval nooit vergeten.

 

Elke GP kans op 100 euro!

Speel gratis mee met het Formule 1-spel

Voorspel bij elke Grand Prix de uitslag en maak kans op mooie prijzen. De 1e plaats is goed voor 100 euro, de 2e plaats is 50 euro en 3e plaats is 25 euro.

> delimburger.nl/f1