Nationaal Hitteplan van kracht; let op kwetsbare mensen

Print
Nationaal Hitteplan van kracht; let op kwetsbare mensen

Weinig schaduw op de Markt in Beek Afbeelding: Mitchell Giebels

Door de komst van aanhoudend warm weer is maandag het Nationaal Hitteplan geactiveerd. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) roept mensen op om extra goed te zorgen voor kwetsbare mensen, zoals ouderen, chronisch zieken, mensen met overgewicht en mensen in verzorgingshuizen.

"Extra alertheid kan gezondheidsproblemen door het warme weer beperken. Ook de zonkracht is de komende dagen hoog. De huid kan dan binnen vijftien minuten verbranden", waarschuwt het gezondheidsinstituut.

Tropische temperaturen
Volgens de voorspellingen van het KNMI loopt de temperatuur de komende dagen op tot rond de 30 graden. Ook 's nachts wordt niet veel kouder dan een graad of 20. Het RIVM laat het hitteplan ingaan bij aanhoudend warm weer, met maximumtemperaturen boven de 27 graden.

Lees ook: Limburg zal moeten wennen aan tropische zomers

Lichamelijke inspanning beperken
Volgens het instituut zouden mensen lichamelijke inspanningen in de middag moeten beperken. Ook zouden ze de woning koel moeten houden met zonwering, ventilators of airconditioning. Daarnaast adviseert het RIVM om voldoende te drinken, dunne kleding te dragen en goed te beschermen tegen de zon.

Extra controles
De Inspectie Gezondheidszorg gaat extra controleren bij verpleeghuizen en gehandicaptenzorginstellingen of de regels die gelden tijdens een hittegolf goed worden nageleefd. Zo wordt er extra gelet of ouderen voldoende te drinken krijgen en of zorginstellingen voor voldoende koelte zorgen. "Mocht een bestuurder zijn verantwoordelijkheid niet nemen om benodigde maatregelen uit te voeren, dan dwingt de inspectie deze af.''

Enkele hitte-tips van het RIVM:

  • Drink voldoende, ook als je geen dorst hebt. Ongemerkt verlies je namelijk veel vocht door transpiratie. Matig daarnaast het gebruik van alcohol. Tip: zorg ervoor dat je altijd een flesje water mee hebt.
     
  • Zorg voor koelte. Draag dunne kleding en blijf in de schaduw. Buiten sporten kun je het best ’s ochtends vroeg of ’s avonds doen, beperk lichamelijke inspanning tussen 12.00 en 16.00 uur. Slaap niet onder een te warme deken.
     
  • Houd de woning koel. Zorg voor ventilatie door ventilatieroosters open te houden of ramen op een kier te zetten. Een tip is om de deuren en ramen te openen als het wat frisser buiten is, zoals ’s avonds, ’s nachts en ’s ochtends.
     
  • Zorg voor elkaar. Let bij warm weer extra op mensen in je omgeving die hulp kunnen gebruiken, zoals kwetsbare ouderen.
     
  • Probeer uitdroging en oververhitting te voorkomen. Symptomen zijn misselijkheid, spierkrampen, uitputting, flauwvallen en bewusteloosheid.

Bekijk hier het actuele weerbericht

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje