Reizigers laten Ryanair (voorlopig) niet in de steek

Print
Reizigers laten Ryanair (voorlopig) niet in de steek

Afbeelding: Istock

Geruzie met personeel over arbeidsvoorwaarden, stevige concurrentie om goedkope tickets en stijgende brandstofkosten. Ryanair staat onder druk, maar de reiziger boekt er (voorlopig) nog geen vlucht minder om.

In de afgelopen drie maanden zagen 450.000 passagiers hun Ryanair-vlucht geannuleerd worden. In totaal moesten 2500 vluchten worden geschrapt, door personeelstekorten en stakend personeel. Het aantal vluchten dat vertrok met vertraging, steeg van 11 naar 25 procent.

Reizigers nemen al dat gedoe bij Ryanair voor lief, zo blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers. In drie maanden steeg het aantal passagiers naar 37,6 miljoen. Bovendien waren ze bereid om meer te betalen voor extra diensten, zoals het eerder mogen boarden.

Druk 
De luchtvaartmaatschappij kan een opsteker goed gebruiken. Het concern zag zijn nettowinst het afgelopen kwartaal met een vijfde dalen. Dat heeft niet alleen te maken met de financiële schade door stakingen en annuleringen. Het afgelopen kwartaal nam ook de druk op tickets toe. In Duitsland bijvoorbeeld daalde de prijs gemiddeld met 4 procent.

Verder moest de maatschappij dieper in de buidel tasten voor het personeel. Die kosten stegen met 34 procent. Dat de omzetcijfers afgelopen kwartaal stegen (tot 2,1 miljard euro) dankt het bedrijf aan klanten die blijven boeken. 

Stakingen
Toch waarschuwt Ryanair: door alle stakingen aarzelen veel mensen om vliegtickets te boeken. Ook deze week is het weer raak. Het cabinepersoneel van Ryanair in Spanje, Portugal, Italië en België legt deze woensdag en donderdag het werk neer. Vanaf Eindhoven Airport vallen daardoor tien vluchten uit en worden maximaal 1900 passagiers getroffen.

Passagiers op Eindhoven Airport liggen niet wakker van mogelijke annuleringen of vertragingen, zoals Jules Strijtveen uit Eindhoven: "Ryanair is gewoon goedkoper dan de rest. De kans op een staking zit wat mij betreft bij die prijs inbegrepen.”

Dat kan wel eens een ander verhaal worden, vooral wanneer de prijzen van vliegtickets stijgen door die hogere loonkosten én stijgende brandstofprijzen, denkt marketingdeskundige Paul Moers. 

Wantrouwen 
"Het wantrouwen groeit. Dat neemt Ryanair niet zomaar weg. Dit kan ze zomaar 5 tot 10 procent potentiële klanten kosten. Er ontstaat zeker een groep mensen die een paar tientjes meer wil betalen voor meer zekerheid”, aldus Moers. 

Kennelijk houdt het bedrijf daar zelf ook rekening mee. Het voorspelt dat de nettowinst dit jaar uitkomt rond de 1,25 miljard tot 1,35 miljard euro, dat is het laagste punt sinds 2014.