Code oranje vanwege gevaarlijk tropisch weer: pas goed op

Print
Code oranje vanwege gevaarlijk tropisch weer: pas goed op

Afbeelding: iStock

Het KNMI heeft dinsdagavond code oranje afgegeven vanwege de aanhoudende tropische temperaturen en droogte in Nederland. Er is ook de komende dagen nog sprake van extreme hitte, die gevaarlijke situaties op kan leveren.

Code oranje wordt afgegeven wanneer het drie dagen achter elkaar boven de 30 graden wordt en 's nachts niet kouder wordt dan 18 graden.

Hittegolf
Maandag- op dinsdagnacht kwam het kwik in een groot deel van het land niet eens onder de 20 graden, waardoor er sprake was van een tropennacht.

De komende dagen blijft het waarschijnlijk boven de 30 graden in vrijwel heel het land, waarmee we officieel te maken hebben met de 25ste hittegolf in ons land sinds we zijn begonnen met meten in 1901. Lokaal kan het zelfs 37 graden worden. 

Hitteplan
De nieuwe weercode gaat vooralsnog niet gepaard met nieuwe maatregelen, zoals bijvoorbeeld een sproeiverbod. De maatregelen van het Nationaal Hitteplan blijven gewoon van kracht. Zo roept het RIVM op extra goed te zorgen voor kwetsbare mensen, zoals ouderen, chronisch zieken, mensen met overgewicht en mensen in verzorgingshuizen.

Ook wordt aangeraden lichamelijke inspanningen in de middag te beperken, zoals hardlopen. Daarnaast adviseert het RIVM om voldoende te drinken, dunne kleding te dragen en je goed te beschermen tegen de zon.

Extreem
Volgens meteoroloog Ben Lankamp van Weerplaza wordt met code oranje vooral benadrukt dat we te maken hebben met extreem weer, dat problemen met zich mee kan brengen. "Het is echt héél heet voor Nederlandse begrippen, dus hou daar goed rekening mee."

Door het extreme weer doen er zich allerlei problemen voor, waar mensen extra alert op moeten zijn. Zo heeft ProRail last van zogeheten 'spoorspattingen', waarbij het spoor door de hitte verbuigt als het ware gaat kronkelen, legt Lankamp uit. Ook zijn er problemen met sommige spoorbruggen, die niet meer open kunnen. Daarnaast is het lastig om treinen met deze temperaturen gekoeld te krijgen. 

Ook zijn er meer problemen op de weg, zoals pechgevallen. Auto's hebben bijvoorbeeld geen koelvloeistof meer, of de airco valt uit. Ongelukken door onwelwordingen liggen op de loer.