Misverstand over financiering starters, Rabobank Parkstad doet dat wel

Print
Misverstand over financiering starters, Rabobank Parkstad doet dat wel

Afbeelding: ANP

Banken financieren geen starters en al helemaal geen horeca, luidt een hardnekkig misverstand. Rabobank Parkstad bewijst het tegendeel.

Bart Vanwersch, manager Bedrijven MKB bij de bank, wijst op de cijfers. "De laatste jaren is onze kredietverstrekking aan het midden- en kleinbedrijf gegroeid. Ook tijdens de crisis is dat doorgegaan. Middenstand hoort erbij. Al zie je daar ook veel afvallers of ondernemers die worstelen en alleen overleven omdat ze in hun eigen pand zitten. De non food retail heeft het moeilijk."

Medegefinancierd
De bank heeft een goede werkrelatie met Streetwise gekregen. Het overgrote deel van de ondernemers die het Heerlense bureau begeleidde naar een start in een leegstaand winkelpand, werd, als dat nodig was, medegefinancierd door Rabobank Parkstad en Qredit (door Nederlandse banken opgezet voor kleinere financieringen).

Levensvatbaar
Vanwersch: "Zij zijn in staat een schifting te maken tussen ondernemers en niet-ondernemers. De slagingspercentages van ondernemers die door Streetwise zijn aangebracht spreken voor zich. Het aantal starters dat na twee jaar nog bestaat is veel hoger dan het landelijk gemiddelde. Niemand is er bij gebaat om zaken te financieren die niet levensvatbaar zijn. Je wilt ook de ondernemer niet met schulden laten zitten."

Vanwersch benadrukt dat de bank natuurlijk zelf ook kijk heeft op ondernemers en ondernemerschap. "De vent, de tent en dan de cent. Is het terug te betalen? Komt er cash flow? Bedenk dat tachtig procent van de starters geen financiering nodig heeft: eigen geld, familie, crowdfunding. Bedenk ook dat veel zaken in Nederland dienstverleners zijn die zonder grote investeringen kunnen beginnen. Onze rol is steeds meer die van financieel regisseur. Is het financierbaar? Zo ja, welk deel financieren wij? Als de rest van derden moet komen, gaan wij zélf op zoek naar cofinanciering."

Social media
Vaak moeten meerdere partijen bij elkaar worden gebracht, constateert de bankmanager: de ondernemer, de pandeigenaar, de bank, de gemeente. "Als de bank eerst een huurcontract wil zien, dan zit iedereen op iedereen te wachten. Uitgangspunt is dat wij liever de koppen bij elkaar steken en gezamenlijk de mogelijkheden in kaart brengen, dan dat iedereen op iedereen zit te wachten."

Winkeliers moeten met hun tijd meegaan en innoveren, signaleert Vanwersch. "Een webwinkel is niet genoeg. Je moet er ook een systeem van ‘social media beïnvloeding’ bij hebben. Dat kun je leren. Zeggen dat de omzet daalt, omdat mensen tegenwoordig online kopen is een reactieve benadering. De winkel is één van de kanalen om de klant te bereiken."

De Rabobank ontkent dat sectoren als horeca geen financiering krijgen: "Bij horeca moeten we vanuit bancair oogpunt wel strenger kijken. Veel ondernemers laten goede cijfers zien. Maar niet iedereen. Op zaterdagavond kun je in Heerlen zonder afspraak bijna nergens meer eten. Maar dat wil niet zeggen dat zij allen hun cijfers op orde hebben. Ook een goede boekhouding hoort bij ondernemerschap."

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →