MVV-voorzitter Marcel Jöris: wij zijn geen speeltje voor hoogste bieder

Print
MVV-voorzitter Marcel Jöris: wij zijn geen speeltje voor hoogste bieder

Afbeelding: Sjak Planthof

Marcel Jöris, sinds april de nieuwe voorzitter van MVV, ziet aan de vooravond van de nieuwe competitiestart een club die financieel gezond is, maar steeds net dat stapje richting eredivisie niet weet te maken. Hij stelt zich ten doel om de professionaliseringsslag verder uit te bouwen. “Maar niet ten koste van alles.”

Op zijn 14e ging hij met een vriendje voor het eerst naar MVV. “Hij haakte af, ik ben gebleven.” Jöris werd gegrepen, meer nog dan door het spel (“Ik kan er zelf geen bal van, maar het is een heerlijke sport”), door de sfeer die bij voetbal in een stadion komt kijken.

Fans dragen de club
MVV kent voor Jöris (58) weinig verrassingen. Toen hij in de jaren negentig bij Randstad werkte, werd het uitzendbureau sponsor van de club die toen nog in de eredivisie speelde. Bovendien kende hij als lid van de ledenraad de club redelijk goed van binnen uit. 
Bij zijn kennismaking met medewerkers, bestuur en vrijwilligers hechtte de nieuwe voorzitter er ten zeerste aan ook te spreken met afgevaardigden van de meerdere supportersverenigingen die de club rijk is. “De band met fans vind ik belangrijk. Zij dragen de club.”

Toekomst-scenario’s
De voorzitter die in het dagelijks leven manager commercie, productie en diensten bij de MTB is, schetst drie toekomstscenario’s voor MVV. “Eén: we gaan op eigen kracht door. Dan is het realiseren van onze ambitie echter vrij lastig.”
Als tweede en meest kansrijke optie wijst hij naar inniger samenwerking met andere clubs. “We werken bijvoorbeeld al met KRC Genk en Standaard Luik samen voor spelers op huurbasis. Dergelijke partnerschappen kunnen we zowel op commercieel als op technisch vlak verder bestendigen.” 

Niet ten koste van alles
Het derde scenario is het op zoek gaan naar een investeerder, een ‘noodsprong’ die steeds meer clubs maken. Jöris: “MVV wil zich niet verkopen aan de hoogste bieder, en vervolgens zelf niets meer te vertellen hebben. We verkeren in tegenstelling tot anderen in de gelukkige omstandigheid dat we ons daartoe niet gedwongen voelen. We hebben de tijd om keuzes te maken. Want natuurlijk willen we naar de eredivisie, maar niet ten koste van alles.”

Verbeterslag
Jöris constateert verder dat het huishoudboekje van de club uit de eerstedivisie, die naar de nieuwe naam Keuken Kampioen Divisie luistert (‘Klinkt niet lekker, maar verder enkel respect dat ze investeren’) in orde is. “We komen van ver, en hebben geen schulden meer. Het commercieel beleid is echter nog voor verbetering vatbaar.” Sinds kort is oud-speler Reginald Thal het commerciële team, waarin ook Christian Gilissen en oud speler Tom Daemen zitten, komen versterken. Zij koersen op samenwerking met het bedrijfsleven, met als uitgangspunt: hoe kan MVV bijdragen aan ontwikkeling van ondernemingen. “Waar hebben ze behoefte aan? Dat is de basis van goed partnerschap.” 

Vier ton extra
MVV heeft te weinig armslag om meer goede spelers aan zich te binden en een stap omhoog te kunnen maken. Terwijl de fans al jaren snakken naar een terugkeer naar de eredivisie. De begroting voor dit seizoen is 2,6 miljoen euro. Het budget voor het aantrekken van spelers stijgt met tien procent naar 880.000 euro, aldus Jöris. “Maar zoals we uit een landelijk referentiekader weten, hebben we drie tot vier ton extra nodig voor spelers, om echt in de top van de eerstedivisie mee te kunnen draaien.”

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje