‘Limburgse steden pakken luchtvervuiling niet goed aan’

© iStock

De grote steden in Limburg doen te weinig om luchtvervuiling door het verkeer tegen te gaan. Venlo laat het daarbij het meest afweten.

Stefan Dölcken

Dat is de conclusie van milieuvereniging Natuur & Milieu na een analyse van de coalitieakkoorden van gemeenten in de 32 dichtstbevolkte gebieden in Nederland.

Vooral maatregelen voor elektrisch rijden, zoals het realiseren van laadpalen, blijven achter, stelt Natuur & Milieu.

Tien criteriaDe organisatie toetste elk coalitieakkoord op tien criteria. Zo werd er behalve naar het stimuleren van elektrisch autorijden gekeken naar de aanwezigheid van milieuzones, de bereikbaarheid met (emissieloos) openbaar vervoer, het parkeerbeleid en de beschikbaarheid van snelfietspaden.

Venlo, Heerlen en MaastrichtIn het geval van Venlo komen in het akkoord dat de coalitiepartijen hebben gesloten, slechts drie van die tien criteria terug, stelt Natuur & Milieu. De stad krijgt daarom een dikke onvoldoende van de milieuorganisatie. De gemeente Venlo kan pas zondag reageren op de conclusies van Natuur & Milieu, laat een woordvoerder weten aan De Limburger.

Heerlen doet het met vier vinkjes ‘matig’. Over Maastricht is Natuur & Milieu in Limburg nog het meest te spreken: de stad krijgt de beoordeling ‘redelijk’, met een score van zes op tien. Zo is de Limburgse hoofdstad onder meer bezig met instellen van een milieuzone naar Duits voorbeeld waar auto’s met vervuilende motoren niet welkom zijn.

Kwalijke zaakVolgens Natuur & Milieu doen veel grote steden in Nederland te weinig aan concreet verkeersbeleid dat de luchtkwaliteit moet verbeteren. Een kwalijke zaak, vindt de organisatie.

"Steden hebben de sleutel in handen richting schonere lucht en een lagere CO2-uitstoot. Vooral zij kunnen maatregelen nemen die noodzakelijk zijn om de doelstellingen uit het Klimaatakkoord te behalen", aldus Marjolein Demmers, directeur van Natuur & Milieu.

ZorgwekkendHoewel de lucht in Nederland de afgelopen decennia aanzienlijk schoner is geworden, noemde de Europese Commissie de luchtkwaliteit in ons land in augustus vorig jaar nog 'zorgwekkend'. Op sommige plekken worden de normen voor fijnstof en stikstofoxide, afkomstig uit met name dieselmotoren, overschreden, aldus het dagelijks bestuur van de Europese Unie.

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) brengt luchtverontreiniging schade toe aan de gezondheid van mens en milieu. Schattingen van het aantal mensen dat overlijdt door de luchtvervuiling lopen uiteen van 6.700 tot 12.000 per jaar.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee