Superfoods en rauwe groenten: zijn deze trends wel écht gezond?

Print
Superfoods en rauwe groenten: zijn deze trends wel écht gezond?

Afbeelding: iStock

Sinds enkele jaren bulkt het internet van weetjes over zogenaamde superfoods en het eten van rauwe groente. Het zou allemaal voordelen voor je gezondheid hebben. Maar heb je ze echt nodig om gezond te zijn?

Superfoods
Volgens voedingsdeskundige Patrick Mullie is het wetenschappelijk gezien onzin om voedingsmiddelen superfoods te noemen. "Als je ze eet omdat je ze graag eet, doe dat dan gerust, want ongezond zijn ze niet. Maar als je ze eet met de gedachte je gezondheid te verbeteren ben je fout bezig," begint Mulllie. "Superfoods zijn het toppunt van marketing: ze zijn vaak niet lekker of hebben geen smaak, zijn duur, hebben hun nut niet bewezen, maar verkopen wel goed."

"Die combinatie doet mensen geloven dat ze die dingen moeten consumeren om hun gezondheid te redden. Maar er is geen enkel bewijs dat je superfoods moet eten om gezond te zijn. Er zijn genoeg alledaagse voedingsmiddelen die evenveel vitaminen en mineralen bevatten", vervolgt Mullie. "Die zijn een stuk goedkoper, maar natuurlijk veel minder sexy. Weet dat de verkoper van superfoods er alle baat bij heeft om jou te doen geloven dat ze gezonder zijn. Laat je daar niet door vangen. Zo is iedereen momenteel gek van quinoa. Dat is een vrij duur product en bevat dubbel zoveel calorieën als aardappelen."

Raw foods
Gezond eten betekent voor veel mensen groenten en salades eten. Maar volgens voedingsdeskundige Heather Bauer zijn veel rauwe groenten ook niet goed voor je. Er zijn heel veel mensen die zonder problemen grote kommen sla en andere rauwkost verorberen, maar er zijn ook mensen die een opgeblazen gevoel en spijsverteringsproblemen krijgen.

Toch wordt vaak gezegd dat rauwkost meer voedingsstoffen bevat, omdat het niet verhit is. Dat klopt, zegt Bauer, maar het verschil is écht niet zo groot. Wie enkel rauwe groenten knabbelt, loopt bovendien het risico om tekorten aan ijzer, calcium en vitamine B12 te hebben. Daarom adviseert Bauer om drie verschillende groenten te combineren. Op die manier moet je spijsverteringsstelsel geen overuren draaien.

Gezond
Langs de andere kant heeft de trend van raw food ook veel aanhangers en valt er heel wat goed over te zeggen. Zo geeft een studie, die in 2005 in the Journal of Nutrition verscheen, aan dat raw foodgebruikers een aanzienlijk minder hoge hoeveelheid ‘slechte’ cholesterol in hun bloed hebben. Een andere studie uit datzelfde jaar toont dan weer aan dat mensen die leven volgens de raw foodfilosofie een aanzienlijk lager gehalte aan lichaamsvet hebben.

Zolang je geen last hebt van winderigheid, kan je met een gerust hart eten wat je wil. Staat er dan elke middag en avond een salade op het menu, dan is dat maar zo. Zolang je maar weet dat je misschien bepaalde voedingsstoffen (vitamine B12 en ijzer) mist en hiervoor een alternatief voorziet.