Onderzoek naar brandgevaar in Willem-Alexandertunnel Maastricht

Print
Onderzoek naar brandgevaar in Willem-Alexandertunnel Maastricht

Afbeelding: ANP

Er loopt een onderzoek naar de Willem-Alexandertunnel in Maastricht. De tunnel zou niet aan alle brandwerende normen voldoen.

Oorzaak is dat bij extreme brand beton van de tunnel af kan spatten. Het beton houdt daardoor minder lang stand. Dat komt omdat in de loop der jaren de samenstelling van het beton is veranderd.

Andere tunnels
Naast de Willem-Alexandertunnel (A2) in Maastricht worden ook nog drie andere tunnels die na 2008 zijn opgeleverd onderzocht. Het gaat daarbij om de Ketheltunnels (A4) bij Schiedam, de Tweede Coentunnel (A10) in Amsterdam en de Salland-Twentetunnel (N35) in Nijverdal.

Bij de Gaasperdammertunnel in Amsterdam-Zuidoost worden al extra maatregelen getroffen voor de brandveiligheid. De voorbereidingen daarvoor zijn in volle gang. Tot de ingreep behoort in ieder geval het aanbrengen van hittewerende bekleding, laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat desgevraagd weten.

Strengere eisen
Het ministerie laat waarschijnlijk nog uitzoeken of tunnels die tussen 2000 en 2008 zijn opgeleverd wel aan alle normen voldoen.

De Nederlandse tunnels behoren tot de veiligste van Europa en voldoen aan de Europese richtlijn. Maar er gelden in Nederland strengere eisen.

Dodelijke brand
De normen voor brandwerendheid zijn strikter geworden na de dodelijke brand in de Mont Blanctunnel in 1999, die tunnel verbindt Frankrijk met Italië. Vorig jaar stelde het ministerie van Verkeer dat geen van de Nederlandse tunnels preventief gesloten hoeft te worden.

Proeven hebben aangetoond dat het bij grote tunnelbranden pas mis gaat als ze een zeer grote omvang bereiken. Die zijn in Nederland nog nooit voorgekomen. Zelfs de grote Alpenbranden van negentien jaar geleden waren minder fel.

Praat ook mee over dit onderwerp

Geef ook jouw mening over dit onderwerp en stuur een mail naar de krant

> Neem een kijkje op onze Facebook-pagina