Onderzoek: minder bezoekers binnenstad Venlo

© Laurens Eggen

Minder bezoekers in de binnenstad van Venlo. Vergeleken met acht jaar geleden komen er een miljoen minder mensen naar de stad, blijkt uit onderzoek van Locatus.

Joni van Essen

De cijfers liegen er niet om: Venlo levert in. Waar de stad in 2010 nog 12,5 miljoen mensen mocht verwelkomen, is dit aantal in 2018 geslonken tot 11,5 miljoen. "Mensen gaan in zijn algemeenheid minder winkelen", weet Gertjan Slob, directeur onderzoek van Locatus. "Met name voor doelgerichte dingen; er wordt veel meer via internet gekocht."

InternetDe vermindering van deze - zoals Slob ze noemt - run shop trips merkt ook voorzitter Toine Schreinemachers van ondernemersvereniging Venlostad.com. Hij legt de link met winkelen via het wereldwijde web. "Ik weet in elk geval wel dat een internetaankoop invloed heeft op het bezoek aan een binnenstad."

Er is volgens hem veel veranderd ten opzichte van tien jaar geleden. "Waar tien jaar geleden nog - denk ik - 70 procent van de bezoekers naar de binnenstad trok om specifieke aankopen te doen, denk ik dat op dit moment de verdeling tussen reguliere retail en horeca fiftyfifty is. Echt het doelgericht naar een binnenstad komen om winkels te bezoeken is minder geworden, daar zal online shopping zeker debet aan zijn."

Het succes van de horeca, die steeds meer terrein wint in binnensteden, is ook Gertjan Slob niet ontgaan. "Bezoekers van de binnenstad recreëren tegenwoordig vooral, ze blijven dus langer."

Lees ook: Vier 'grote' Limburgse steden dreigen miljoenen euro's mis te lopen

DalingUit de Locatus-cijfers blijkt dat naast Venlo ook Maastricht, Heerlen en Sittard kampen met een dalend bezoekersaantal. De stad van André Rieu zag het aantal bezoekers aan de binnenstad teruglopen van 25,3 miljoen in 2010 naar 20,5 miljoen dit jaar. Deze daling van zo’n 20 procent is ook waarneembaar in Sittard waar er van de 4,7 miljoen mensen er nog 3,8 miljoen over zijn. Heerlen is procentueel de uitschieter in de negatieve zin: de daling van 14,4 miljoen naar 8,3 miljoen bezoekers betekent een daling van ongeveer 40 procent.

Roermond is de Limburgse uitzondering op de trend van dalende bezoekersaantallen. De stad, bekend van het Designer Outlet Center, mocht in acht jaar rekenen op een stijging met een half miljoen bezoekers en verwelkomt er dit jaar zo’ n 7,3 miljoen. De gemiddelde landelijke daling is 10 procent.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal