Volkswagens moeten het vaakst terug naar de garage

Print
Volkswagens moeten het vaakst terug naar de garage

De Volkswagen Polo is een van de meest verkochte auto's in Nederland, maar ook een van de auto's die het vaakst terug moeten naar de garage. Afbeelding: AD/Bart Hoogveld

Volkswagen is het automerk dat het vaakst terugroepacties moet organiseren. Dat blijkt uit een analyse van het vakblad Automotive, op basis van statistieken van de RDW.

Het aantal terugroepacties neemt toe. In Nederland werden dit jaar al 146 terugroepacties gehouden door de grote automerken. Dat zijn er 29 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Volkswagen komt met in totaal 16 recalls het vaakst voor in de lijst. Het gaat hierbij uitsluitend om aan veiligheid gerelateerde terugroepacties en dus niet om terugroepacties die te maken hebben met sjoemelsoftware.

Mankementen
De Polo en de Tiguan waren met vijf recalls de modellen die het vaakst terug moesten. De meest opvallende mankementen waren een veiligheidsgordel bij de Polo die spontaan kan losschieten en een lekkend schuifdak bij de Tiguan dat tot kortsluiting en daardoor brand kan leiden. Volkswagen moet hiervoor wereldwijd 700.000 auto’s terughalen.

De tweede plaats wordt gedeeld door Citroën, Mercedes-Benz, Opel en Peugeot met elk tien recalls. Audi, Renault en Mazda moesten dit jaar negen keer een brief naar hun klanten sturen met het verzoek naar de dealer te gaan voor een hersteloperatie. 

Hersteld
Merken die goed scoren zijn Mini (een keer), Skoda en Volvo (twee keer), Fiat, Honda en Kia (drie keer). Bij Mini ging het om fusees die niet goed gehard waren en daardoor voortijdig konden afbreken, maar de Nederlandse importeur wist te melden dat alle nieuwe Mini’s met dit probleem in Nederland nog voor de aflevering nog zijn hersteld.

Vergeleken met vorig jaar is het aantal terugroepacties bij de grote merken gestegen van 117 naar 146. Volkswagen is daarbij ook de sterkste stijger. In 2017 waren er van januari tot en met augustus bij dit merk vijf recalls noodzakelijk, nu waren het er al zestien. BMW ging van tien acties in 2017 naar zeven dit jaar. Opel maakte de omgekeerde beweging en noteerde dit jaar juist een stijging van zeven naar tien recalls.