Dit artikel is exclusief voor abonnees van De Limburger
Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

'Is het naïef om te denken dat een bedrijf andere motieven kan hebben dan winst?'

Column

'Is het naïef om te denken dat een bedrijf andere motieven kan hebben dan winst?'

Afbeelding: De Limburger

COLUMN - Sinds deze week mijd ik winkels. Mijn bank blijkt een boevenbank. Telkens als ik ergens met mijn oranje pinpas moet betalen, schaam ik me dood. Schrale troost is de gedachte dat de bedrijven waar ik afreken net zo ?rücksichtslos hun winst maximaliseren. Want al dat gebladiebla over maatschappelijk verantwoord ondernemen is toch gewoon een vermomming om meer geld te verdienen? Denken dat een groot bedrijf andere motieven kan hebben dan winst, is naïef.

Onzin, zegt Tim Arts uit Hout-Blerick. Hij ging in 2015 naar Amerika om te werken voor het reclamebureau van Nike. Hij bedacht de slogan: It’s just crazy until you do it. Deze week startte Nike een campagne met Colin Kaepernick. Dat is de footballspeler die weigerde te gaan staan bij het volkslied en zo zijn land verdeelde: zwarte sporters tegenover witte clubeigenaren ...