Zuid-Limburgse zangkoren zoeken steun bij elkaar

© iStock

Zangkoren hebben het moeilijk. Vooral mannenkoren. Het aantal leden loopt terug, en wat overblijft vergrijst. Om het tij te keren, zoeken koren steeds vaker steun bij elkaar.

René Willems

In het Heuvelland vind je veel mannen die graag zingen. Maar er zijn in de regio ook veel koren, constateert voorzitter Paul van Weersch van mannenkoor Inter Nos uit Schin op Geul, 'en die vissen allemaal in dezelfde vijver'.

VergrijzingDe gevolgen laten zich raden. Door de vergrijzing hebben veel koren het moeilijk. Dat geldt ook voor Inter Nos. Het koor heeft nog 27 zingende leden. "Dat is in principe genoeg", zegt secretaris Theo Salden, "maar als dat aantal verder daalt, kom je in de problemen, dan kun je niet meer alle partijen evenwichtig bezetten."

Inter Nos bestaat in 2019 tachtig jaar. Het jubileum wordt bescheiden gevierd omdat de plaatselijke fanfare in diezelfde periode honderd jaar wordt . "En dat gaat voor", benadrukt Van Weersch. "Wij pakken weer groot uit bij een volgend jubileum."

Samenwerken
Maar dan moet het koor dat volgende jubileum uiteraard wel halen. Op de korte termijn probeert Inter Nos het hoofd boven water te houden door samen te werken met andere koren in de directe omgeving. Inter Nos leent voor grotere uitvoeringen zangers van mannenkoor Walram uit Valkenburg, dat net als Inter Nos onder leiding staat van dirigent Leo van Weersch.
 Andersom helpt Inter Nos het bestuur van Walram uit de brand als zich dat voordoet.

Gesloten beurzen
Op zich is daar niks mis mee, vindt voorzitter Van Weersch. "Bij harmonieën en fanfares is het heel gebruikelijk dat verenigingen elkaar helpen als ze muzikanten te kort komen. Al gaat het daar vaak om in­gehuurde spelers; bij ons gebeurt dat met gesloten beurzen."

Maar voor de toekomst is ook dat geen oplossing, geeft hij toe. "Als je wilt overleven, zul je jongere mensen weer enthousiast moeten maken voor koorzang."

ModernerHoe dat moet, daar zijn ze ook bij Inter Nos nog niet helemaal uit. "Wellicht moeten we ons wat vaker aan het grote publiek voorstellen, met liedjes die de mensen aanspreken", oppert Salden.

Van Weersch zoekt het ook in de communicatiemiddelen van tegenwoordig: "We hebben uiteraard een eigen website. Maar misschien moeten we actiever worden op so­cial media. Om te laten zien dat koren niet iets van vroeger zijn."

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal