Piloot heli-kaping 'was bereid te sterven voor zijn gezin'

Print
Piloot heli-kaping 'was bereid te sterven voor zijn gezin'

Afbeelding: Annemiek Mommers/Bert Jansen/ANP/iStock

Op de openingsdag van het proces over de verijdelde poging om de Eindhovense crimineel Benaouf A. met een helikopter uit de gevangenis te takelen, werkte de rechtbank zich in hoog tempo door de stukken.

Een rijk gevulde rechtszaal met zes (van de negen) verdachten en tien advocaten. Een lijvig strafdossier.

Een vermoede poging door tien veelal jonge verdachten die een helikopter zouden hebben willen kapen om hun leider Benaouf A. op spectaculaire , filmische wijze van de luchtplaats van de gevangenis in Roermond te taken - en te vluchten in liefst drie snelle, gestolen bolides, voorzien van serieus wapentuig waaronder automatische wapens.

Voldoende elementen om er van uit te gaan dat de openingsdag van het strafproces 'Leyburn' wel eens heel vol en lang zou kunnen zijn.

Contrast
Niets daarvan. De rechters onder voorzitterschap van Hans Helmonds beperkten zich tot wat hij noemde 'een kernachtige bespreking van het dossier'.

Zijn plan stond in schril contrast tot het voornemen van de uit Colombia ingevlogen helikopterpiloot Alvaro G.B. (54) die de bevrijdingsactie tot een goed einde had moeten brengen.

Als enige verdachte die uitvoerige verklaringen heeft afgelegd, begon hij voortdurend breedvoerige uitwijdingen over zijpaden die tot in 1994 leidden, maar Helmonds kapte hem steeds af.

De kern van het betoog wilde hij horen en verder zo min mogelijk. Uiteindelijk ontnam hij de piloot gewoonweg het woord omdat diens verhaal 'alle kanten uit caramboleerde'. De piloot gaf aan bereid te zijn te sterven voor zijn gezin.

Lees ook: Verdachte verijdelde ontsnapping bestelde helikopter voor romantische rondvlucht met vriendin

Zware druk
Aangezien de andere vijf opgedaagde verdachten weinig te melden hadden, stond iedereen aan het begin van deze dinsdagmiddag weer buiten. Woensdag houden aanklagers Caroline Cnossen en Hetty Hoekstra hun requisitoir, met de strafeisen tot besluit.

De kern van wat piloot G.B. probeerde uit te leggen: hij was onder zware druk vanuit Colombia naar Nederland gedirigeerd om hier die actie tot een goed einde te brengen die hij totaal niet zag zitten.

Als hij wilde dat zijn vrouw en dochter niets overkwam, had hij maar mee te werken. Wel had hij 20.000 euro gekregen - wat moeilijk met die bedreigingen te rijmen leek - maar daar had hij 10.000 euro weer van moeten teruggeven.

Zijn redenatie: hij had niet durven vluchten uit het onderduikadres waar hij in oktober vorig jaar dagenlang zat ondergebracht, maar hij zou op het moment suprême wél de hele actie saboteren, bijvoorbeeld door zijn petje in de wieken van de te kapen helikopter te gooien.

Hij was sowieso niet geschikt om het verkozen type helikopter te vliegen en de ruimte waarin hij zou hebben moeten manoeuvreren was onverantwoord krap.

Lees ook: Colombiaanse piloot opgepakt voor verijdelde helikopterkaping

Structuur
Zijn uitweidingen over zijn trauma's na een ontvoering van dertig dagen door de guerilla in 1994 en het onderdrukt zijn door drugsbaronnen nadien, brachten cynische lachjes op de gezichten van zijn voornamelijk jonge Amsterdamse medeverdachten.

Waar wilde deze man heen? Advocaat Henk Koopman probeerde op herhaald aandringen van de rechtbank wat structuur in het relaas te brengen, maar veel succes boekte hij niet.

Dus werkte de rechtbank zich in hink-stap-sprong door het dossier en was het rond het middaguur al tijd om de persoonlijke omstandigheden van de verdachten te bespreken. Summier, want de meesten wilden met een perslegertje in hun rug weinig of niets kwijt.

Raadzaam
Woensdag wordt een interessantere dag, want dan mogen de officieren van justitie het spectaculaire dossier duiden en een volgens hen gepaste straf vragen.

Op het kapen van een helikopter of vliegtuig staat maximaal 15 jaar en er zijn ook die gestolen auto's en zware wapens, maar anderzijds was het ook weer geen Boeing 747 met honderden passagiers waarop de 'kapers' het hadden voorzien.

Minder nog dan anders is het daarom raadzaam te voorspellen welke strafeisen zijn te verwachten.

Lees ook: Hoe de politie een spectaculaire ontsnappingspoging wist te voorkomen