Veel Limburgse gemeenten laks met reageren op mail

© iStock

Het lukt bijna de helft van de Limburgse gemeenten niet om binnen twee dagen te reageren op een vraag die per e-mail wordt gesteld.

Redactie

Ze voldoen daarmee niet aan de eigen gedragslijn van overheidsorganisaties, om binnen twee dagen antwoord te geven op eenvoudige vragen van burgers.

BereikbaarheidDat meldt belangenorganisatie Wij Verdienen Beter. Die onderzocht voor het vierde jaar op rij de online bereikbaarheid van Nederlandse gemeenten. Initiatiefnemer Peter van de Wijngaart vroeg per e-mail of per webformulier alle 380 gemeenten naar hun begroting voor dit jaar. Gemeenten die na een maand nog niet hadden geantwoord kregen diezelfde mail nog een keer.

Daarnaast bekeek Wij Verdienen Beter ook hoe toegankelijk de gemeentesites zijn: is het e-mailadres te vinden? Wordt er niet naar onnodige informatie gevraagd? En kun je een vraag meteen stellen of moet je verplicht een BSN-nummer invullen?

Na maandVan de 33 Limburgse gemeenten reageerden er 15 niet binnen twee dagen. Na een maand hadden altijd nog acht gemeenten geen antwoord gegeven. Dat zijn Bergen, Maasgouw, Meerssen, Eijsden-Margraten, Schinnen, Onderbanken, Heerlen en Kerkrade.

Twee hardnekkige gemeenten reageerden ook niet op de herhaalde mail die na die eerste maand de deur uit ging: Maasgouw en Schinnen.

KaartjeBekijk op het interactieve kaartje hoe jouw eigen gemeente omgaat met mails van burgers.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal